تحلیل اثرات کرونا در کسب وکارهای آنلاین
رشد 130درصدی خرید آنلاین ایرانیان/ رشد 72درصدی کاربران فین تک‌ها

وبینار «کسب وکارهای آنلاین در سال99»با حضورفرزین فردیس،نايب رییس اول  کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران و آیت حسینی مدیر عامل گروه نشانه به همت موسسه عالی آموزش و پرورش مدیریت و برنامه ریزی  ریاست جمهوری برگزار شد.

  • کد خبر: 1219
  • نسخه چاپی
  • تاریخ خبر: سه شنبه 2 دی 1399 - 13:59

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا فرزین فردیس، نايب رییس اول کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران سخنان خود را با موضوع «کسب و کار آنلاین یا کسب و کار دیجیتال یا تحول دیجیتال؟» آغاز کرد.او در ابتدا این سوال را مطرح کرد آیا بسنده کردن به کسب و کار آنلاین در شرایط کنونی کافی است؟، و ادامه داد:معتقدم ادبیاتمان را باید از بسنده کردن به واژه کسب و کار آنلاین به کسب و کار دیجیتال ارتقا دهیم.

 فردیس با نگاهی به عصر های مختلفی که جهان در آنها قرار داشته به سالهای قبل از 1960 اشاره کرد و گفت: قبل از  دهه شصت و هفتاد، عصر صنعت و انقلاب صنعتی بر جهان حاکم شد و برخی کشورها گوی سبقت را از دیگران روبودند و توانستند با کمک نیروی بخار و ماشین آلات صنعتی پیشرفت کنند.  بعد از دهه 60 و 70 وارد عصر اطلاعات شدیم و با رایانه‌ها، اینترنت و کلاینت‌ها و… عصر اطلاعات دنیا را فرا گرفت. کشورهایی که دسترسی بیشتری به اطلاعات داشتند، توانستند این گونه ارزش افزوده بیشتری را به دست آورند.

 این کارشناس اقتصاد دیجیتالی، با بیان این جمله که « از سال 2010 دنیا وارد عصر دیجیتال شد» ادامه داد: این درحالی است ما در ایران هنوز درگیر عصر اطلاعات هستیم اما دنیا پا را فراتر گذاشته وارد عصر دیجیتال شده است.فضای دیجیتال بسیار بزرگتر از عصر اطلاعات است و فقط محدود به حوزه آی سی تی نمی‌شود و بخش های گسترده ای با خود دارد. مواردی چون حمل و نقل الکترونیکی واستفاده از خودروهای الکترونیکی‌، بلاک‌چین‌ها، هوش مصنوعی و.. به عصر دیجیتال معنا داده‌اند. اکنون شاهد هستیم سرعت بالای تحول و تغییرات مختص عصر دیجیتال است.

تحولات دیجیتالی تا 2025 حداقل 100 تریلیون دلار ارزش افزوده خلق خواهند کرد

او در ادامه افزود: طبق آمار مجمع جهانی اقتصاد که بالاترین مرجع غیررسمی دنیا به حساب می آید که آمار رسمی را اعلام می‌کند، 100 تریلیون  دلار بین سالهای 2016 تا 2025  به واسطه تحول‌های دیجیتالی، خلق ارزش افزوده خواهد شد.  حال سوال مهم این است از این 100 تریلیون دلار، سهم صنایع ایران چقدر است اگر ما یک درصد جمعیت دنیا باشیم قاعدتا باید یک تریلیون دلار سهم ماباشد. این در حالی است که 5 سال گذشته را در خواب بوده ایم  ودر این زمان از دست رفته، حداقل نصف این خلق ارزش را که می‌توانست سهم ما باشد را  از دست داده‌ایم.

فردیس توضیح داد: هم اکنون ما 400 تا 450 میلیارد دلار GDP کشورمان است. اگر از خلق ارزش در عصر دیجیتال به خوبی استفاده کرده بودیم این میزان حداقل دو برابر شده بود. در این رابطه باید تاکید کنم عصر دیجیتال فقط اتکا بر کسب و کار آنلاین نیست بلکه فرایند هوشمند سازی مانند استفاده از روبات‌ها، هوش مصنوعی و... باید به کار گرفته شود و  با دیجیتال سازی و پایدار سازی برای بهینه  کردن فضای اقتصادی عمل کرد.

ضریب نفوذ اینترنت به 89 درصد رسیده است

نايب رییس اول کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران  بااشاره به وضعیت ایران تا قبل شیوع کرونا گفت:طبق آماری که وزارت صنعت معدن تجارت از کسب و کارهای آنلاین در پایان سال 1398 منتشر کرده است ضریب نفوذ کاربران اینترنت در سال 98 نسبت به سال  97 تقریبا 27 درصد رشد داشته و به 89 درصد رسیده است. ضریب نفوذ تلفن همراه نیز  25 درصد افزایش داشته است و گفته شده به ازای هر 100 نفر 142  دستگاه تلفن وجود دارد.

68 درصد تجارت الکترونیک در ایران از طریق شبکه‌های اجتماعی مجازی انجام می‌شود

او ادامه داد: طبق همین آمار، 26 درصد از تجارت الکترونیک در ایران به وسیله اپلیکیشن‌ها انجام شده است. 68درصد در بستر شبکه‌های اجتماعی اتفاق افتاده و 6 درصد هم با کمک پیام رسان‌ها انجام شده است.

87 درصد تجارت الکترونیک توسط مردان بوده است

فردیس افزود: نکته جالب در این آمار سهم 87 درصدی آقایان از تجارت الکترونیک و سهم کم 13 درصدی خانم ها در این حوزه است که باید این تفاوت فاحش بررسی و‌آسیب شناسی شود. همچنین تهران با فاصله بسیار زیاد رتبه اول را در میان استان ها به خود اختصاص داده است.

اقتصاد ایران حداقل 2 درصد بر اثر کرونا کوچک شد

به گفته این کارشناس در ابتدای سال پیش بینی می‌شد بر اثر شروع کرونا کاهش تولید ناخالص داخلی کشور معادله 8میلیارد دلار آمریکا باشد که رقم معادل صادرات 1 ساله ایران به عراق است و حال مطابق آمار شش ماهه نخست سال 99 که توسط بانک مرکزی و مرکز آمار منتشر شده که هر دو آمار بسیار متفاوت از یکدیگر هستند، بانک  مرکزی مدعی رشد مثبت شده و مرکز آمار یک و نیم درصد رشد منفی را اعلام کرده است از مقایسه آمار بانک مرکزی و مرکز آمار میتوان نتیجه گرفت که اقتصاد کشور حداقل 2 درصد کوچک تر شده است  وحوزه های مختلف از کرونا آسیب های دیده اند.

 او ادامه داد: در بخش تبلیغات در حوزه صنایع با کاهش70 تا 90 درصدی سفارشات مواجه بودیم که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 20 تا 30 درصد این کاهش باقی بماند یا در حوزه گردشگری هم 70 تا 80 درصد کاهش را داشته ایم.

رشد تقاضای خرید آنلاین از 130 درصد تا 700 درصد

فردیس به تاثیر مثبت کرونا هم اشاره کرد و گفت: بر اثر کرونا رشد تقاضای خرید آنلاین از 130 درصد تا 700 درصد رشد داشته است که این موضوع شوک تقاضای مثبت را در ایران ایجاد کرد. همچنین تعداد کاربران فین تک‌ها نیز 72 درصد رشد داشته است.

رشد تماشای آنلاین فیلم و سریال 35 تا 75 درصد رشد داشته است و یکی از مهمترین محرک ها دو برابر شدن مصرف پهنای باند کشوربوده است. بازی های آنلاین هم 68 درصد رشد داشته اند البته برخی بازی ها رشد دوهزار درصدی رانیز تجربه کرده‌اند.

رشد ترافیک مرسولات پستی داخل کشور ناشی از شیوع کرونا 150درصد بوده است.  این در حالی است که به دلیل کاهش پروازها و حتی قطارها ما شاهد کاهش سرویس دهی به دلیل مشکلات حمل و نقل هم بوده ایم. 

71درصد بنگاه‌های اقتصادی آمادگی مواجهه با شرایط جدید را نداشتند

 او بیان این پرسش که«آیا بنگاه‌های اقتصادی  آمادگی مواجهه با این شرایط جدید را داشتند؟» توضیح داد: 71 درصد از بنگاه ها برنامه‌ای برای مواجهه با چنین شرایطی نداشتند و  22درصد هم  اعلام کردند آمادگی مواجهه با شرایط های اینچنین را داشته انداما در مدیریت میزان ریسک‌ها و تهدیدهای ایجاد شده کفایت لازم را نداشته اند.

تغییر رفتار مصرف کنندگان مسن از کانال سنتی به فضای مجازی

 فردیس در بیان تهدیدها و فرصت های بحران کرونا به تغییر بزرگ رفتار مصرف کننده ها اشاره کرد و گفت: تا پیش از کرونا بسیاری از افراد مسن یا دارای اطلاعات محدود از اینترنت سراغ استفاده از پلتفرم ها نمی‌رفتند اما اکنون مجبور شدند خود را با شرایط منطبق کنند و سبک خرید و رفع نیازهای خود را از کانال سنتی به مجازی تغییر دهند. در دنیا یکی از بهترین واکنش ها به تغییر سبک کار مجموعه دومینو پیتزا بود.هرچند پیش بینی اولیه کاهش ارزش سهام دومینو پیتزا بود اما تصمیم هوشمندانه و استفاده از تحولات دیجیتالی مسیر ارائه خدمات این شرکت را تغییر داد با تولید پیتزای آماده طبخ  برای مشتریان  سهام دومینو به اندازه گوگل رشد کرد.

بیشتر بخوانید

او تاکید کرد: شرکت‌هایی که با بازنگری در تجهیزات، مدیریت و چرخه راهبردی خود، فرایندهای جدید را جایگزین فرایندهایی که نیازمند تغییر یا حذف بودند، کردند و این گونه خود را از خطر ضرر و زیان زیاد نجات دادند.

فردیس در پایان گفت: چشم انداز کسب و کارهای آنلاین و دیجیتال  سبب شده ما به آینده کسب و کارهای دیجیتالی خوشبین باشیم، زیرا کرونا به تحول دیجیتال و سبک زندگی آنها سرعت داد و با رفع احتمالی تحریم ها و البته بی پولی شدید دولت  که یک فرصت برای بهره‌وری است و تزریق جریان پول جدید از طریق بورس می‌توان به آینده کسب و کارهای دیجیتال خوش‌بین بود.

سه پارمتر اقتصاد،کسب وکار و افراد دچاز مشکل جدی شدند

آیت  حسینی مدیرعامل گروه نشانه دیگر سخنران این وبینار، مباحث خود را با موضوع تحولات کسب و کارهای آنلاین در سال 99 آغاز کرد و گفت: در شرایط کرونا سه پارامتر اصلی دچار مسئله جدی شدند. اقتصاد، کسب و کارها و افراد مختلف تحت تاثیر کرونا قرار گرفتند.

او ادامه داد: در اقتصاد شاهد کاهش عرضه و تقاضا بودیم شوک اولیه در رابطه با تقاضا بود و با فاصله کم از شیوع کرونا کاهش عرضه نیز ایجاد شد. در محیط کسب و کارها  هم شاهد دو پدیده رکود و رونق بودیم که در اقتصاد کلان در نهایت به یک کاهش وادامه رکود منجر شد .در رابطه با تاثیر کرونا بر افراد هم باید به تغییر سبک زندگی و بروز عادات جدید اشاره کرد.

حسینی ادامه داد: تاثیر کرونا بر کسب و کارها مثلاً باشگاه های ورزشی، کافه‌ها، آموزشگاه‌ها و مدارس و سالن های مراسم، تعطیل ایجاد شده‌اند و کسب و کارهایی می توانند فعالیت جدید خود را شروع کنند که قابلیت تطبیق پذیری با شرایط فعلی را داشته باشند تا بخشی از سهم بازار را بتوانند به دست آورند. مثلاً در ایران رستوران ارکیده و پرپروک غذای آماده طبخ را مانند دومینو پیتزا راه انداختند و توانستند خود را با شرایط بازار منطبق کنند یا آموزشگاه ها برای تطبیق با شرایط توانستند کلاس های آنلاین را برگزار کند البته آنهایی که زیرساخت را داشتند و فقط تمرین کرده بودند با جدی گرفتن اقتصاد دیجیتال تطبیق پذیری بهتری با شرایط کرونا به دست آوردند. 

میزان فروش آنلاین کسب و کارهای B2B  به 1.3 تریلیون دلار افزایش یافت

مدیر عامل گروه نشانه در رابطه با روند بین المللی نیز گفت: در نتیجه همه گیری کرونا  تدارکات کسب و کارهای B2B ، نسبت به قبل از کرونا خرید بیشتری به صورت آنلاین انجام می دهد. همچنین میزان فروش آنلاین کسب و کارهای B2B  از 1.1 تریلیون دلار در سال 2019  به1.3 تریلیون دلار در سال 2020 رسیده است.

کرونا تغییر نگرش مصرف کننده را 5 سال جلو انداخت

او تاکید کرد:  بر اساس آمار جدید IBM  همه گیری باعث شد تا تغییر نگرش مصرف کننده 5 سال جلوتر بیفتد میزان رشد تجارت الکترونیک  معادل 10 سال گذشته بوده است. در این بین  ریسک‌ها در کسب و کارها نیز تغییر کرده‌اندو  برای نمونه سفر به یکی از جدی ترین ریسک‌هایی که در صنعت حمل و نقل باید در نظر گرفته شود،  تبدیل شده است.کرونا در روند داخلی ایران فرصت‌هایی چون بهره‌برداری از کسب و کارهای آنلاین و پلتفرمی را ایجاد کرده‌است و همچنین شاهد رشد مشاغل خانگی هستیم .از دیگر فرصت‌های کرونا می‌توان به تولید اقلام بهداشتی و دارویی و رشد شرکت‌های مواد غذایی بسته بندی و ارائه خدمات در محل نیز اشاره کرد.

 حسینی ادامه داد: در وضعیت اکوسیستم استارتاپی‌ کشور نیز میزان مشارکت در حوزه‌های مختلف پویش کرونا پلاس نشان می‌دهد که فروشگاه‌های آنلاین  با 50درصد سهم مهمی را به خود اختصاص دادند و موضوع سلامت آنلاین 50 درصد و ابتکارات و ایده ها نیز 11 درصد را به خود اختصاص داده اند. همچنین با نگاهی به پراکندگی شرکت‌ها در استانهای مختلف نیز متوجه می شویم تهران 35 درصد و بعد آذربایجان غربی با 32 درصد بیشترین فعالیت را در حوزه کسب و کار آنلاین داشته اند.

او درپایان گفت: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور وضعیت تحریم ها و نبود سرمایه خارجی کاهش درآمد خانوار و کوچک شدن سبد اقتصادی مردم و البته عدم وجود قوانین مناسب در برخی حوزه ها پیش بینی آینده کمی سخت است .اما در رابطه با راهکارهای مشارکت کسب و کارها با استارتاپ‌ها می توان گفت برای جذب حداکثر مشارکت نیازمند اولویت سازی بر اساس زنجیره ارزش تنوع در انواع مشارکت و طراحی سیستم نوآوری فزاینده بنابر الزامات سازمان هستیم.

 


 

 

ارسال دیدگاه ها

پیغام شما با موفقیت ارسال شد
کاراکترهای باقی مانده : ( 1000) حرف