سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا تشریح کرد:
جزئیات ارائه بسته معیشتی به اقشار فاقد درآمد ثابت و بیمه

سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا گفت: از ابتدای سال حمایت‌های مختلفی از مشاغل و کسب و کارها داشتیم. یک مورد حمایت، وام یک میلیون تومانی بود که به تمامی یارانه بگیران در ابتدای سال 99 تعلق داشت. بسیاری از کسب و کارهایی که فاقد درآمد ثابت بودند مثلا دستفروش ها، کارگران فصلی و مشاغلی که ناپایداری شغلی داشتند، آسیب بیشتری دیده اند و نیازمند حمایت بیشتر بودند.

  • کد خبر: 1227
  • نسخه چاپی
  • تاریخ خبر: چهارشنبه 3 دی 1399 - 12:57

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا و به نقل از مرکز اطلاع رسانی وزارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حسین میرزایی، سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا در لایو اینستاگرامی به سوالات مطرح شده در این زمینه گفت: از کارمند و بازنشسته حمایت می شد، اما افراد فاقد درآمد ثابت که تحت پوشش بیمه هم نبودند باقی مانده بودند. تصمیم بر این شد حمایت های اخیر را بر روی گروهی که فاقد درآمد ثابت و بیمه هستند و از نظر درآمدی و شاخص های بانکی در وضعیت پایین تری نسبت به دیگران قرار دارند متمرکز کنیم.

شناسایی 34 میلیون ایرانی فاقد درآمد ثابت و بیمه

سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا وزارت رفاه با بیان اینکه طی تفاهم صورت گرفته، سازمان برنامه شناسایی 34 میلیون مشمول این طرح را به ما به عنوان متولی شناسایی و وُسع سنجی اقتصادی خانوارهای ایرانی، ابلاغ نمود.

دقت شود که وزارت رفاه صرفا متولی شناسایی و در تعیین تعداد مشمولان و نیز تعیین مبلغ و زمان پرداخت به هیچ وجه صاحب نظر نیست و این امور تماما در سازمان برنامه و بودجه به انجام می رسد. علی القاعده شرایط و ویژگی ها ناظر به انتخاب 34 میلیونی بود که فاقد درآمد ثابت هستند.

 بنابراین شاخص ها را طوری تنظیم کردیم که بتوانیم 34 میلیون مشمول این طرح را شناسایی کنیم. بنابراین این 34 میلیون شامل افراد حقوق بگیر و بیمه پرداز نمی شد.

 از جمله ویژگی های مشمولان این موارد بود: 
1- خانوارهایی که هیچ‌یک از اعضای آن‌ها حقوق ماهانه دریافت نمی‌کنند. کارکنان بخش دولتی، نیمه‌دولتی، عمومی، بخش خصوصی و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی که دریافتی ماهیانه دارند و به نحوی شاغل یا بازنشسته محسوب می‌شوند، در زمره این گروه نیستند.
2- خانوارهایی که هیچ‌یک از اعضای آنها بیمه‌پرداز نباشند.
3- بر اساس بررسی شاخص‌های بانکی اعضای خانوار توسط بانک مرکزی، در زمره دهک‌های پایین هستند. 
4- خانوارهایی که در گروه مشمولان طرح حمایت معیشتی باشند.

 یکی از دلایل اصلی حجم بالای اعتراضاتی که از سوی مردم وجود دارد این است که نیمی از معیشت بگیران مشمول این طرح نشده اند. خب این امر به دلیل محدودیت منابع مالی بود که توسط سازمان برنامه و بودجه به ما ابلاغ شد. قطعا همه قوا از جمله دولت و مجلس در تلاشند که از بیشترین تعداد افراد و خانوارهایی که از کرونا آسیب دیده اند حمایت بعمل آورند. اما نمی شود محدودیت های بودجه ای رانادیده انگاشت. 
مردم بدانند که این 34 میلیون نفر فاقد درآمد ثابت و بیمه هستند و از نظر بانکی وضعیت ضعیف تری نسبت به آن ها دارند؛ با دقت و ملاحظه بسیار زیاد هم این شناسایی صورت گرفته است تا اجحافی رخ ندهد.

 از این 34 میلیون نفر، 8،900،731 نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و 25،075،253 نفر هستند.

رصد مداوم وضعیت خانوارها

ما وضعیت افراد را از حیث شاخص های مختلف مرتب رصد می کنیم و از 60 منبع داده ای به طور مستمر داده ها را دریافت می کنیم. اما تحلیل داده ها به ما نشان داد افراد فاقد درآمد ثابت، بیشترین آسیب را دیده اند. کسانی را داریم که ذیل قانون کار مشغول به کار هستند و به نحوی دارای درآمد و بیمه هستند؛ اما برخی دیگر حتی همین بیمه را هم ندارند و از نظر شاخص های بانکی در وضعیت پایین تری قرار دارند. اینها باید حمایت معیشتی کرونا می گرفتند و در اولویت بودند.

افرادی که ازدواج کرده اند، با مراجعه به پلیس بعلاوه 10 ساختار خانوار خود را جدا کنند؛ چرا که ما مجموع درآمدها، دارایی ها و هزینه های اعضای خانوار را بررسی می کنیم

علت برخی از اعتراضات این است که افراد مطلع نیستند ما وضعیت کل اعضای خانواده را در نظر می گیریم. اگر فردی جدای از خانواده اش زندگی می کند می تواند برود به پلیس به علاوه 10 و اطلاعاتش را از خانواده اش جدا کند. در نظام های رفاهی دنیا لاجرم به سمت ساختارهای خانواده می روند و ما وضعیت کلی خانواده را بررسی می کنیم. مبنای ما ساختار رسمی و حقوقی خانواده در سازمان هدفمندی است.
سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا وزارت رفاه با بیان اینکه در جریان هدفمندی یارانه ها افرادی داشتیم که رفتند و وضعیت خانوادگی خود را بروز رسانی کردند گفت: 34 میلیون سهمیه اختصاص داده شده است و ما دخل وتصرفی در نحوه پرداخت نداریم و اطلاعات را در اختیار سازمان برنامه قرار می دهیم. 

امکان اعتراض وجود ندارد 

 امکان دارد فردی هم حقوق بگیر باشد اما مطلوبیت زندگی اش بالا نباشد و مثلا مبلغ زیادی در ماه بابت اجاره بپردازد. ما نمیتوانیم نحوه هزینه کردهایی که جایی ثبت نمی شوند را بررسی کنیم. آنچه در اطلاعات ثبتی می بینیم، این است که فرد دارای درآمد و بیمه است. اکنون بحث امکان اعتراض مطرح نیست. 34 میلیون فرد دارای اولویت انتخاب و مشمول شده اند.

 امیدواریم و در حال پیگیری هستیم که بودجه بیشتری تعلق بگیرد. ما به اطلاعات مردم واقف تریم. مطلع هستیم که میانگین تراکنش ماهانه اعضای خانوار چقدر بوده است ولی شاید خود فرد به طور دقیق نداند. بنابراین اعتراض صرفا ارائه یک درخواست است. اگر اعتراضی هم باشد، ما خودمان باید بررسی کنیم. بنابراین بدون نیاز به اعتراض، اگر زمانی تعداد بیشتری از ما لیست بخواهند، خودمان افراد دارای اولویت و آسیب دیده را شناسایی خواهیم کرد.

 چرا برخی افراد که در وضعیت خوبی بوده اند این یارانه را گرفته اند؟ گفت: باید شاخص ها را بررسی کرد و دید که کدام ویژگی ها را دارند. اطلاعات بانکی بانک مرکزی خطاپذیر نیست.

 افرادی را داریم که دستگاه پوز اجاره ای دارند و کسب درآمد می کنند اما حساب به نام خودشان نیست. باید اطلاعات به صورت دقیق تحلیل شود. ممکن است افرادی باشند که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد باشند و نباید تحت پوشش باشند، بعضا موارد فوتی و همپوشانی هم در لیست آنها داشتیم که البته اکنون اطلاعات شان بروزرسانی شده و بهتر از گذشته است. 

خانم بازنشسته 65 ساله ای داشتیم که می گفت باید یارانه معیشتی بگیرم اما بررسی کردیم که دخترش مدیر بازرگانی یک شرکت بود با گردش مالی 3.5 میلیاردی! علی القاعده دختر این فرد که زیرمجموعه مادرش است، موجب حذف مادرش از لیست مشمولان طرح حمایت معیشتی شده است و بالتبع از دریافت طرح حمایت معیشتی کرونا محروم شده است.

میرزایی با بیان اینکه نیمی از معیشتی بگیران مشمول طرح اخیر نشده اند و جزو گروه های معترض هستند که طبیعی است گفت: اما خب ما قرار بود 34 میلیون را شناسایی کنیم که افراد در اولویت بالاتر انتخاب شدند.

دخل و خرج دست سازمان برنامه است 

وی با بیان اینکه مدافع کار درست هستیم و در مقابل مسائلی که مردم با آن مواجه هستند، خود را پاسخگو می دانیم که شیوه کارمان را شفاف و صادقانه توضیح دهیم، گفت: منطق شناسایی سیستمی و اصولی این بوده است. اگر ظرفیتی ایجاد شود ما توان این را داریم که اعتراضات مردم را بگیریم و بررسی کنیم اما دخل و خرج دست ما نیست و دست سازمان برنامه است. افرادی را داریم که از سال گذشته تا کنون وضعیت مالی شان تنزل داشته و باید معیشتی (یارانه بنزین) بگیرند که ما هم آن را قبول داریم اما متضمن آن است که منابعش وجود داشته باشد. اگر شناسایی و تایید کنیم و از آن سو حمایتی صورت نگیرد، علی القاعده هیچ اتفاقی نمی افتد.

سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا وزارت رفاه درباره کارگران ساختمانی و رانندگان تاکسی درون و برون شهری و اینترنتی نیز اظهار کرد: ما به مشکلات مردم واقف هستیم. این که فردی بگوید به این یارانه حمایتی نیاز دارد صحیح است و می پذیریم. اما موضوع دوم این است که ما مجبور شدیم گروهی را مشمول نکنیم و باید اولویت بندی می کردیم.

در گروه بیمه شدگان خویش فرما یک استثنا داشتیم و مربوط به افرادی بود که معیشت بگیر بودند، درآمد ثابت نداشتند، دهک 9 و 10 درآمدی نبودند و مجموع حقوق اعضای خانوار زیر یک میلیون و 910 هزار تومان بود. این ها تعداد کمی بودند که تلاش کردیم از آن ها حمایت کنیم؛ از آن سو بازنشستگانی داشتیم که حقوق اعضای خانوار زیر یک میلیون و 910 هزار توان بود و گروه اندکی بودند که آنها هم مشمول شدند اما امکان مشمول شدن بیمه شدگان کارگران ساختمانی و ... را نداشتیم.

بیشتر بخوانید:

مشمولان جامانده تا آخر هفته صبر کنند 

زمان دقیق واریز بعدی را سازمان برنامه و بودجه اعلام خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه اعتبار پرداخت حمایت معیشتی تخصیص یافته و برای افراد مشمول واریز شده است. ما در گذشته در زمان واریز حمایت معیشتی یا وام یک میلیون تومانی، تاخیرهای جزئی و اندکی بدلیل مسائل مربوط به حساب بانکی افراد (مسدودی یا مشکلاتی از این قبیل) داشتیم. بجز این موارد، برای سایر افرادی که لیست آن ها را در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار دادیم، واریز صورت گرفته است.

ارسال دیدگاه ها

پیغام شما با موفقیت ارسال شد
کاراکترهای باقی مانده : ( 1000) حرف