گزارش آذرماه شاپرک منتشر شد
کاهش 25 میلیارد تومانی خریدهای مردم با کارت بانکی

شهروندان ایرانی، آذرماه امسال در مقایسه با آبان گذشته، حدود 25 میلیارد تومان کمتر با کارت‌های بانکی‌شان خرید کرده‌اند.

  • کد خبر: 1336
  • نسخه چاپی
  • تاریخ خبر: دوشنبه 15 دی 1399 - 12:53

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا بر اساس تازه‌ترین گزارش شاپرک، در آذر ماه گذشته 2 میلیون و 691 هزار تراکنش انجام شده که در مجموع بیش از 4 هزار و 191 میلیارد ریال را در شبکه الکترونیک پرداخت جابجا کرده است.

تعداد تراکنش‌های آذرماه در مقایسه با آبان گذشته، حدود 2.5 درصد و مبلغ اسمی تراکنش‌ها نیز بیش از 4.3 درصد کاهش پیدا کرده است.

یک نکته: کاهش مبلغ تراکنش‌های آذرماه در حالی رخ داده که از قضا بعضی از کالاها در این ماه گران‌تر هم شده‌اند. یعنی با وجود گران شدن برخی از کالاها، باز هم مبلغ تراکنش‌ها کمتر از آبان بوده است. در واقع اگر بخواهیم با ابزار دقیق‌تری قدرت خرید مردم را در آذرماه محاسبه کنیم، باید اثر تورم بر مبلغ تراکنش‌ها را خنثی کنیم. در این شرایط است که مبلغ حقیقی تراکنش‌ها به دست می‌آید.

با این اوصاف مبلغ حقیقی تراکنش‌های بانکی آذرماه در مقایسه با آبان، بیش از 6.2 درصد کاهش داشته است.

 

از آذر 98 تا آذر 99

اما در مقایسه با آذرماه سال گذشته، چنان که در جدول هم می‌بینید، تعداد تراکنش‌های اسمی آذر 99 بیش از 19 درصد و مبلغ تراکنش‌های اسمی هم بیش از 50 درصد افزایش یافته است.

البته افزایش تعداد و ارزش تراکنش‌ها در مقایسه با سال گذشته عمدتا ناشی افزایش قیمت کالاها و خدمات و همچنین افزایش تعداد دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی است. در واقع همان نکته که پیشتر درباره شاخص حقیقی گفته شد اینجا نیز اثربخش است. در واقع برای مقایسه دقیق‌تر میان آذرماه امسال و پارسال نیاز است که شاخص حقیقی را با تورم زدایی در نظر بگیریم. در گزارش شاپرک رشد حقیقی مبلغ تراکنش‌ها بدون در نظر گرفتن اثرات تورم 3.71 درصد است. اثرات نرخ تورم بر مبلغ تراکنش‌های شاپرک طی سال‌های 1398 و  1399به وضوح در جدول فوق قابل مشاهده است.

افزایش خریدهای اینترنتی

همه‌گیری کرونا باعث شد تا بسیاری از فروشگاه‌ها و مراکز خدماتی تعطیل شوند. افزون بر این برخی از شهروندان هم تمایل کمتری به خرید حضوری داشتند، بنابراین آمار مربوط به خریدهای اینترنتی و آنلاین افزایش پیدا کرد و تبدیل به یک عادت شد. به همین دلیل میزان تراکنش‌های اینترنتی در بررسی تراکنش‌های شاپرکی نیز، در تمام دوران کرونا روندی افزایش داشت.

اما نکته جالبی که در این میان وجود دارد، تفاوت آمارهای مربوط به تعداد و مبلغ این تراکنش‌ها است. در حالی که آذرماه امسال در مقایسه با سال گذشته تعداد تراکنش‌های اینترنتی تنها 0.17 درصد افزایش داشته، مبلغ این تراکنش‌ها 3.72 درصد بیشتر شده است.

در واقع اگرچه افرادی که به خرید اینترنتی اعتماد دارند چندان بیشتر نشده‌اند اما کسانی که به این نوع از خرید اعتماد داشته‌اند، پول بیشتری را در آن خرج کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که خریدهای اینترنتی همچنان رو به افزایش خواهد بود . احتمالا در آینده با موج گسترده‌تری از خریدهای اینترنتی روبرو خواهیم شد.

 

دیگر گزارش‌های شاپرک را بخوانید

 

 

ارسال دیدگاه ها

پیغام شما با موفقیت ارسال شد
کاراکترهای باقی مانده : ( 1000) حرف