یک نظرسنجی از برندگان کرونا می‌گوید
رشد تجارت الکترونیک ترکیه با شیوع کرونا

بر اساس نظرسنجی انجمن تجارت الکترونیک ترکیه، بیش از 78 درصد از کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک شرکت‌های بزرگ و نهادهای کوچک و متوسط این کشور در ماه‌های مه و ژوئن (خرداد و تیر) افزایش درآمد را گزارش داده‌اند.

  • کد خبر: 137
  • نسخه چاپی
  • تاریخ خبر: دوشنبه 20 مرداد 1399 - 11:47

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا (coronomy.ir) به نقل از دیلی صباح، بخش تجارت الکترونیک ترکیه توانست با موفقیت از پس افزایش تقاضا طی همه‌گیری ویروس کرونا بر بیاید ولی باید مراقب توسعه سریع عملیات‌ها باشد.

 نظرسنجی انجمن تجارت الکترونیک ترکیه از مدیران اجرایی شرکت‌های بزرگ و نهادهای کوچک و متوسط این کشور در مورد تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر عملکرد کسب‌وکارها و درآمد آن‌ها در ماه‌های مه و ژوئن نشان داد عملکرد بالای بخش تجارت الکترونیک باعث تامین نیازهای اساسی مشتریان شده و به تعدیل رکود اقتصادی به وجود آمده در این دوره کمک کرده است.

 طبق این نظرسنجی، بیش از 78 درصد از کسب و کارهای تجارت الکترونیک افزایش درآمد طی همه‌گیری ویروس کرونا را گزارش داده‌اند، چون مردم بیشتر خرید خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند.

 البته تمام کسب‌وکارهایی که گزینه خرید آنلاین را داشتند، نتوانستند درآمد خود را افزایش دهند. این گزارش نشان می‌دهد 47 درصد از نهادهای کوچک و متوسط شاهد کاهش درآمد خود بودند در حالیکه 41 درصد از آنها توانسته بودند افزایش درآمد داشته باشند. یکی از دلایل عدم موفقیت برخی از این نهادهای کوچک و متوسط، نبود پشتیبانی مناسب و مهارت و توانایی‌های لازم بوده است.

 همه‌گیری ویروس کرونا بسیاری از کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک را مجبور کرد به سرعت فعالیت‌های خود را برای تامین نیازهای فزاینده مصرف‌کنندگان گسترش دهند ولی رشد برنامه‌ریزی نشده این کسب‌وکارها فشار زیادی بر موجودی شرکت‌ها و فعالیت‌های آنها در زمینه نقل و انتقال کالاها وارد کرد.

این نظرسنجی نشان می‌دهد مشکل اصلی شرکت‌های تجارت الکترونیک در ترکیه کمبود ذخایر و تأخیر در تحویل کالاها بوده است. 36 درصد از این شرکتها با مشکلاتی در مورد عرضه محصولاتشان به خاطر اختلال در زنجیره‌های عرضه مواجه شده بودند.

 دومین مشکل بزرگ آنها تاخیر در تحویل سفارش‌های آنلاین بود. 38 در صدد از این شرکت‌ها با این مشکل مواجه بودند.

 94 درصد از شرکت‌هایی که در این نظرسنجی حضور داشتند، اعلام کردند تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر اقتصاد ترکیه تا پایان 2020 و حتی پس از آن ادامه خواهد داشت ولی رفتار مصرف‌کنندگان سه ماه آینده به شرایط طبیعی باز می‌گردد. البته تجارت الکترونیک که برنده بحران کرونا بوده است باز هم نقش اصلی را در تداوم زنجیره‌های عرضه خواهد داشت.