رضا الفت‌نسب درگفت‌وگوباکرونومی‌بیان‌کرد
وضعیت جبران خسارت‌های کرونا به کسب‌وکارهای آنلاین

سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی گفت: پیش‌بینی ما این بود که 70 درصد کسب کارها طی 6 تا 7 سال آینده به فضای آنلاین وارد شوند که شیوع کرونا این زمان 7 ساله را به 2 تا 3 سال کاهش داد.

  • کد خبر: 1379
  • نسخه چاپی
  • تاریخ خبر: يکشنبه 21 دی 1399 - 12:12

رضا الفت نسب در گفت‌وگو با خبرنگار  پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا گفت: در ابتدای شیوع کرونا در بخش سفارش آنلاین غذا 60 درصد، تاکسی‌های آنلاین 51 درصد، گردشگری 90 درصد و بخش خدماتی نیز 87 درصد کاهش رخ داد که البته در طول چند ماه گذشته بخشی از این زیان جبران شده است اما مقابل، در عرضه آنلاین کالا و مواد غذایی 136 درصد و عرضه محصولات دیجیتالی 132 رصد رشد داشته‌اند .

او ادامه داد: در روزهای نخست مشکل زیر ساخت و سرعت پایین اینترنت وجود داشت اما به مرور بر مشکلات غلبه کردیم و اکنون در شرایطی قرار داریم که اگر کرونا ادامه یابد یا  مسایل دیگری رخ دهد توان مقابله با بحران ها را داریم.

این کارشناس افزود: طی دو مرحله نظر سنجی یکی مربوط به سه ماهه نخست شیوع کرونا و دیگری مربوط به اواخر آبان ماه به بررسی وضعیت پرداختیم که نتایج جالب توجهی داشت. در بخش عرضه کالا و مواد غذایی زود مصرف (سوپرمارکتی) زمان شیوع کرونا با 121 درصد رشد مواجه بودیم که در نظرسنجی دور دوم متوجه شدیم این بخش 15 درصد دیگر هم رشد داشته است.

او ادامه داد: در رابطه با مشاغل خدماتی نیز در این دوره با 86 درصد کاهش رو به رو شدیم که اکنون فقط 9 درصد آن جبران شده است و همچنان 77درصد کاهش سفارش در این حوزه وجود دارد. البته احساس ما این است که با بهبود اوضاع و زرد شدن تهران و بسیاری از شهرها شرایط به مرور در این بخش بهبود یابد.

همچنین در رابطه با بازار محصولات دیجیتالی ابتدا با 32 درصد رشد مواجه شدیم که در دور دوم نظرسنجی، این شاخص رشد 100 درصدی را تجربه کرد.

سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در رابطه با تاکسی های آنلاین هم گفت: ما 140 شرکت تاکسیرانی انلاین در سراسر کشور داریم که در ابتدای شیوع کرونا 60 شرکت از این تعداد فعال بودند. در دور اول 51 درصد کاهش در این بخش داشتیم. در دور دوم مشخص شد 20 درصد این کاهش جبران شده است.

الفت نسب به گردشگری اشاره کرد و توضیح داد: در حوزه گردشگری هم 97 درصد کاهش داشتیم که تا کنون نهایتا 10درصد جبران شده است.

او ادامه داد: یکی دیگر از حوزه‌های کسب‌وکارهای آنلاین ما خدمات مشاوره پزشکی است که در ابتدا 12 درصد رشد داشت اما در نظر سنجی دوم معلوم شد رشد 100درصدی داشته است. این موضوع نشان می‌دهد مردم در ابتدا با این پلت‌فرم‌ها آشنایی نداشتند و استفاده از آن به مرور رشد کرده است. در بخش سفارش آنلاین غذا هم در ابتدا با کاهش 60 درصدی خدمات مواجه بودیم و البته تا کنون 40 درصد آن جبران شده است.

بیشتر بخوانید

الفت نسب با بیان این که یکی دیگر از بخش های مورد سنجش در این نظرسنجی مسکن بوده است، گفت: حوزه مسکن از این جهت مورد توجه ما بود که از یم سو بسیار اهمیت داشت و از سوی دیگر شامل آگهی‌های آنلاین می‌شد که آن‌هم در ابتدا 15 درصد کاهش داشت اما در دور دوم و پس از گذشت زمان چند ماه، 12درصد از این کاهش جبران شد.

او در رابطه با تبلیغات آنلاین هم گفت: در ابتدا این حوزه 55درصد کاهش داشت که نشان می‌داد کسب و کارها نتوانسته‌اند هزینه تبلیغات را تامین کنند و اکنون فقط 16 درصد جبران شده است.

 

ارسال دیدگاه ها

پیغام شما با موفقیت ارسال شد
کاراکترهای باقی مانده : ( 1000) حرف