نادرقدیانی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا گفت: با شیوع کرونا که ویروسی ناشناخته و خطرناک بود ناخواسته درگیر بلایی طبیعی شدیم که همه ارکان زندگی ما را تحت تاثیر قرار داد. با توجه به اجرای طرح تعطیلی مشاغل و به نوعی ایجاد قرنطینه انتظار میرفت کتاب بتواند گزینه مناسبی برای پر کردن اوقات فراغت باشد.
افزایش مطالعه کتاب در ایام کرونا
قدیانی توضیح داد: با توجه به ادامه تعطیلیها و ممنوعیت تردد از ساعت 9 شب، تشویق خوبی برای گرایش مردم به سمت مطالعه ایجاد شد. بسیاری از شهروندان برای پر کردن اوقات فراغت به سمت کتاب خواندن روی آوردند و بنابراین سرانه مطالعه افزایش یافت. البته باید توجه داشته باشیم که به دلیل گرانی کتاب که متاثر از شرایط اقتصادی کشور است امکان خرید آن برای بسیاری وجود ندارد. تا پیش از این طبقه متوسط بیشترین مخاطب ما بود اما در نوسانات اقتصادی چند سال اخیر بسیاری از این طبقه به طبقه مستضعف نزول کردند و امکان خرید کتاب ندارند.
او ادامه داد: تعطیلی کتاب فروشیها در حالی که بسیاری از مشاغل دیگر باز بودند تصمیم منطقی نبود، ستاد کرونا تصمیم گرفت حتی خشکشوییها باز باشند یا قنادیها و ساندویچیها به کار خود ادامه دهند اما کتاب فروشیها تعطیل اعلام شدند. این تصمیم صدمات مالی بسیاری برای کتاب فروشان داشت اما در نهایت این تعطیلی فیزیکی کتاب فروشیها به رونق فروش اینترنتی منجر شد. فضای مجازی فرصت بسیار خوبی برای ما است.
کرونا فرصتی برای صرفه جویی 60 میلیاردی هزینه نمایشگاه
این عضو هیات منصفه مطبوعات تهران در ادامه افزود: با توجه به اینکه بنده از اولین نمایشگاه بین المللی کتاب تا نمایشگاه سی ودوم حضور داشتهام معتقدم هر چند نمایشگاههای نخستین مشکلات و کمبودهایی داشتند، در 16 سال ابتدایی هر سال کیفیت نمایشگاهها نسبت به گذشته افزایش یافت اما چندین سال است نمایشگاه کتاب دیگر کیفیت لازم را ندارد.
او در توضیح ناکارآمدی نمایشگاه بینالمللی کتاب در سالهای اخیر گفت: طبق آمار خانه کتاب 75 درصد از کل کتابهایی که در ایران منتشر میشوند بر عهده 100 ناشر است و 25 درصد مابقی توسط 1000 ناشر منتشر میشوند. مجموعا 1100 ناشر دوست دارند در نمایشگاه حاضر باشند. حالا دقت کنید که هزینه برگزاری نمایشگاه 50 تا 60 میلیارد تومان برآورد میشود و کل فروش آن حدود 140 میلیارد تومان است که البته تمام رقم فروش برای ناشران سود نیست. بلکه تنها درصدی از آن سود است. با این اوصاف برگزاری نمایشگاه در واقع چندان به صرفه نیست. نه برای ناشر، نه برای دولت!
به گفته این فعال بازار نشر، بنابراین بودجه و سوبسیدهایی که برای برپایی این نمایشگاهها داده شده در عمل موفق نبوده است. بنابراین معتقدم برپایی نمایشگاه کتاب مجازی علاوه بر صرفه جویی میلیاردی مطمئنا نتایج بهتری در بر خواهد داشت. هرچند اولین نمایشگاه کتاب مجازی را درکرمان برپا کردیم و متاسفانه موفق نبود اما اولین تجربه نمایشگاه بینالمللی کتاب به شکل فیزیکی هم موفق نبود پس باید تلاش کرد و در مسیر ارایه کتاب در فضای مجازی خلاقه عمل کرد.