در نشست تخصصی کرونا و دورکاری مطرح شد:
دورکاری می‌تواند بهره‌وری را افزایش دهد

موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی در ادامه برگزاری نشست‌های تخصصی خود، نشستی را با عنوان «کرونا و دورکاری در نظام اداری ایران» برگزار کرد.

  • کد خبر: 1433
  • نسخه چاپی
  • تاریخ خبر: شنبه 27 دی 1399 - 10:18

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا، در این نشست که با حضور دکتر مهدی صانعی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود، دکتر علی داوری، عضو هیأت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و دکتر بابک زنده دل نوبری، مدیر کل برنامه ریزی و نظارت سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد؛ از آثار و تبعات دورکاری بر نظام اداری ایران به واسطه شیوع بیماری کرونا سخن به میان آمد.

دکتر علی متوسلی مدیر کل دفتر خدمات پژوهشی موسسه به عنوان دبیر این نشست، تبعات دورکاری بر نظام اداری ایران را بسیار گسترده دانست و از نبود برنامه ریزی های منسجم برای افزایش بهره وری درارائه خدمات به شهروندان گفت.

وی هدف از برگزار این نشست علمی را استفاده از تجربیات دستگاه های مختلف در ایران و نتایج علمی تحقبقات مختلف انجام شده در جهان عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: کشورهای دنیا به دنبال استفاده از فرصت شیوع کرونا برای کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری هستند.

در ادامه صانعی سخنران اول این نشست، تاریخچه ورود انسان ها به بخش دورکاری را سال 1950 عنوان کرد و افزود: قبل از شیوع کرونا نیز دانشمندان عرصه بهره وری به دنبال کاهش هزینه های تولید و انجام بخشی از امور توسط کارمندان و کارگران در محیط خانه بودند که شیوع کرونا به این موضوع شتاب بخشید و امروزه فضای کار و تولید به مانند عصر کشاورزی و بر خلاف عصر صنعت با فعالیت های خانه در هم تنیده شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود گفت: در دوران قبل از کرونا تنها 7/9 درصد از کارگران کار را از دورون خانه انجام می دادند که این نسبت در میان دانش کاران و اهالی علم حدود 35 درصد است که سهم انجام کارها در دوران شیوع کرونا به 72 درصد رسیده است. این موضوع در حالی است که سهم انجام کار در خانه در ایالات متحده آمریکا 33 درصد بوده که در دوران کرونا به 63 درصد رسیده است.

وی اولین مزیت دورکاری برای جوامع امروز را افزایش بهره وری بر طبق نظز کارفرمایان عنوان کرد که مزایای دیگری چون برنامه کاری منعطف، توازن کاری میان فعالیت های منزل و محیط کار، از بین رفتن زمان و مکان برای ارائه کار و تغییر ماهیت کار را در بر می گیرد که البته معایبی چون از بین رفتن امنیت شغلی کارمندان و کارگران، کاهش انسجام تیمی در انجام کارها، موضوع اضافه کار،کاهش تمرکز کارمند بر روی کار و تنهایی و نبود ارتباطات میان فردی نیز مطرح است که در مجموع مزایای دورکاری از معایب آن بیشتر و این موضوع به عنوان یک الزام و یک واقعیت اجتماعی در جهان مطرح است.

صانعی در پاسخ به این پرسش مهم که آیا پس از دورکاری خلق ارزش افزوده برای کارفرمایان اتفاق افتاده است و مجموعه های اداری یه سمت یهره وری حرکت کرده اند؛ گفت. باید همواره به خاطر داشت که دورکاری پدیده ای چند عاملی است و تحقیقاتی که نشان دهنده تفاوت بهره وری در پیش و پس از کرونا باشد؛ انجام نگرفته است، ولی کارگران و کارفرمایان اذعان می کنند که بهره وری آنها از پیش از کرونا و با کار در خانه افزایش یافته است.

علی داوری از دیگر سخنرانان این نشست، ایجاد زیرساخت های دولت الکترونیک را لازمه دورکاری و انجام امور توسط کارمندان در داخل منازل عتوان کرد و افزود این قانون از سال 1389 در کشور ما اجرایی شد که متاسفانه به دلایل مختلف و به دلیل نبود برنامه ریزی منسجم در این زمینه، مورد استقبال قرار نگرفت.

وی در ادامه به طرح این پرسش پرداخت که چرا دورکاری به جای تبدیل شدن به یک فرصت به یک مسئله حاد برای نظام های اداری ما مبدل شده است و چگونه باید بر این چالش فائق آمد؟

عضو هیأت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران اولین چالش موجود در این زمینه را بدبینی مدیران به نحوه کار کارمندان و میزان تعهد آنها به انجام کارهای محوله عنوان کرد و افزود در پیمایش که در میان افراد دورکار در نظام اداری ایران انجام شده است، 45 درصد از پاسخ دهندگان احساس و تجربه مثبت نسبت به دورکاری داشته و 39 % معتقد به افزایش بهره وری خود در ایام دورکاری می باشند، دسترسی 44 % از پاسخ دهندگان به تجهیزات مناسب مورد نیاز برای دورکاری نظیر لپ تاپ و ... مناسب بوده و 26 % از پاسخ دهندگان معتقدند در ایام دورکاری، عملکرد آنها از سوی مدیران مورد ارزیابی قرار گرفته و بازخورد لازم به آنها داده شده اند.

همچنین30 % از پاسخ دهندگان دسترسی مناسبی به مدیران مافوق در زمان دورکاری نداشته اند و22 % معتقدند آموزش کافی برای استفاده از ابزارها و نرم افزارهای دورکاری دریافت کرده اند که این آمارها و ارقام در خور توجه و تآمل هستند.

به علاوه %21 معتقد به تاثیر مثبت دورکاری بر پیشرفت شغلی اند، اما 39 % معتقدند دورکاری بر توسعه فردی و حرفه ای آنها تاثیری منفی خواهد داشت، 38 % معتقدند استقلال و آزادی عمل آنها در زمان دورکاری افزایش یافته است و 27 % معتقدند ابهام های کاری و سردرگمی در ایام دورکاری افزایش یافته است.

وی استراتژی های لازم برای تیدیل شدن مسئله دورکای به یک فرصت را توجه به موضوعاتی چون سازماندهی؛ دیجیتال سازی، مدیریت عملکرد، آموزش و توسعه، ارتقاء ارتباطات بین فردی، افزایش مسائل انگیزشی کارکنان، توجه به سلامتی کارکنان و انجام پژوهش و تحقیق عنوان کرد و خاطرنشان کرد: ما خواسته یا ناخواسته در شرایط دورکاری قرار گرفته ایم و باید از طریق برنامه ریزی و سازماندهی تمام امکانات از این موضوع برای افزایش بهره وری در کشور استفاده کنیم.

دکتر زنده دل به عنوان سخنران پایانی این نشست، از تجریه های دورکاری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی سخن گفت و اشاره کرد: تجریه دورکاری و توجه به این موضوع در سازمان ما به 10 سال قبل باز می گردد و سازمان ما جزو معدود سازمان هایی بوده که به فرصت ایجاد شده با توجه به ماهیت و وظایف سازمان توجه ویژه کرده است.

وی توجه نکردن به موضوع زنجیره تأمین در سازمان های دولتی را از مشکلات عمده سازمان ها در ایران عنوان کرد و افزود: سازمان های دولتی به دلیل آنکه بودجه های مصوب غیر قابل تغییری دارند به بهره وری کمتر توجه می کنند و همین موضوع حرکت به سمت جلو را برای آنها با مشکل مواجه می کند.

زنده دل نکته مغفول دیگر در سازمان های دوتی در زمان شیوع کرونا را موضوع امنیت اطلاعات عنوان کرد و گفت: این موضوع در سازمان اسناد و کتابخانه ملی که یک سازمان هیأت امنایی است با توافق نامه عدم اشاعه اطلاعات که توسط همکاران امضا می شود، حل شده است.

مدیر کل برنامه ریزی و نظارت سازمان اسناد و کتابخانه ملی، چالش های دورکاری در نظام اداری ایران را موضوعاتی چون کُندی فرایند تصمیم گیری در پاسخ به تغییرات لحظه ای نهادهای فرادستی، ذهنیت نظام اداری در زمینه بهره وری و تناقض با اهداف دورکاری و عدم توجه به مفهوم زنجیره ارزش عنوان کرد که باید برای آنها برنامه ریزی کوتاه مدت و بلد مدت کرد.

بیشتر بخوانید:

تناقض های موجود در آیین نامه دورکاری، سوء استفاده از عنوان دورکاری و بد نام کردن آن، بخشی نگری به جای تفکر جامع سازمانی و ملی، فقدان آشنایی مدیران با شیوه های نوین ارزیابی و مدیریت عملکرد، بالا بودن نرخ بهای تمام شده خدمات در دولت به دلیل بهره وری پایین و امکان واگذاری فعالیت توسط دورکار به سایرین و در نظر نگرفتن مقتضیات سازمان ها با صدور بخش نامه های کلی و عمومی از دیگر چالش های نظام اداری کشور برای دورکاری است که سازمان ها باید با اعتمادسازی و برنامه ریزی مدون برای آن چاره اندیشی کنند.

در پایان این نشست، سخنرانان و میهمانان حاضر در جلسه برای حل تعارضات موجود در نظام دورکاری کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند.

ارسال دیدگاه ها

پیغام شما با موفقیت ارسال شد
کاراکترهای باقی مانده : ( 1000) حرف