رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات خبرداد
زیان 200 میلیارد یورویی صنعت نمایشگاهی جهان از شیوع کرونا

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات با اشاره به زیان 200 میلیارد یورویی صنعت نمایشگاهی جهان از شیوع بیماری کرونا گفت: اولین تجربه برگزاری نمایشگاه مجازی می‌تواند مهمترین تجربه آن باشد و رویکرد کلی برگزاری نمایشگاه مجازی را در ایران تغییر دهد.

  • کد خبر: 1478
  • نسخه چاپی
  • تاریخ خبر: چهارشنبه 1 بهمن 1399 - 11:14

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا فرشید فرزانگان، گفت: نمایشگاه‌ها یکی از ابزارهای مهم در گسترش و توسعه کسب‌وکار هستند و در فرآیند بازاریابی و کسب بازارها نقش مهمی داشته و در واقع در نمایشگاه‌ها اقدامات جدی مشتری و تامین کننده رقم می‌خورد.

او با بیان اینکه‌ صنعت نمایشگاهی با شیوع بیماری کرونا آسیب‌های جدی در جهان دیده است، اظهار کرد: مطابق آمار، زیان صنعت نمایشگاهی از شیوع بیماری کرونا 200 میلیارد یورو برآورد شده است به ویژه در اوایل کرونا که کشورها آمادگی لازم را درباره این بیماری نداشتند سهم این زیان سنگین‌تر بوده است.

فرزانگان خاطرنشان کرد: زیان صنعت نمایشگاهی در توسعه بازارهای آتی نیز نقش خواهد داشت اما با توجه به اینکه مبتکرین همیشه از تهدیدها فرصت می‌آفرینند برگزاری نخستین نمایشگاه‌ مجازی در حوزه دیجیتال پررنگ‌تر شد و در ایام کرونا گویی سیستم دیجیتال به یکباره در جهان جهش یافت.

وی ادامه داد:‌ از دیدگاه جهانی برگزاری نمایشگاه‌های مجازی، فرصت‌ها و تهدیدهایی به دنبال دارد به این جهت که در کشورهایی که تکنولوژی‌ها کامل‌تر و زیرساخت‌های فناورانه توسعه یافته است، طبقه‌بندی اطلاعات مسیراست و دوری و خلاء‌دید و بازدیدهای حقیقی را حل می‌کند.
 

شرایط ملاقات حضوری در بستر مجازی فراهم شود

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات با اشاره به اینکه تجار و تولیدکنندگان از اهمیت دیدار و جلسات حقیقی و حقوقی آگاهی دارند و بسیاری از ابهامات در جلسات رودررو حل و به تجارت منجر می‌شود، خاطرنشان کرد:‌ شرایط ملاقات‌های حضوری اگر در بستر مجازی دیده شود، ممکن است به نحوی شور و حرارت را کاهش دهد و نتایج کمتری حاصل کند اما در مجموع درگاه و نقطه پیشرفتی است تا بستر مناسبی را نیز برای برگزاری نمایشگاه‌ها فراهم کرد.

وی افزود: جستجوی منابع، دسترسی به داده‌ها، تامل روی پتانسیل‌ها و محصولات می‌تواند در بستر مجازی افزایش یابد اما در کشورهایی که درحال توسعه هستند به دلیل ضعف و فقدان زیرساخت‌ها ممکن است نقایض و معایبی داشته باشد. اگر زیرساخت‌ها فراهم نباشد و فاصله ما با استانداردها زیاد باشد در نتایج و عملکردهای نمایشگاه مجازی تاثیرگذار است.
برگزاری نمایشگاههای مجازی اجتناب ناپذیر است.

بیشتر بخوانید

این فعال اقتصادی عنوان کرد:‌ اولین تجربه برگزاری نمایشگاه مجازی می‌تواند مهمترین تجربه آن باشد که اگر مناسب باشد می‌تواند رویکرد کلی به برگزاری نمایشگاه مجازی را در ایران تغییر دهد. اما تجربه جهانی به این سمت حرکت خواهد کرد که برگزاری نمایشگاه‌های مجازی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

فرزانگان بیان کرد: پس از بیماری کرونا بسیاری از فرهنگ‌ها در حوزه‌های مختلف تغییر کرده‌اند. اکنون آموزش آنلاین فرزندان، برگزاری سمینارها و همایش‌های آنلاین بیگانه نیستند و دنیا اکنون راحتی استفاده از آنها را درک کرده‌ است و ممکن است دیگر توجیه‌پذیر نباشد که نیمکره‌ای دور زده شود تا یک قرارداد تجاری منعقد شود یا آنکه در همایش و نمایشگاهی حضور فیزیکی به عمل آید.

وی تصریح کرد:‌ کاهش مصرف انرژی، زمین پاک ‌تر، کاهش هزینه‌های سفر، امکان حضور در نمایشگاه‌های مختلف به صورت همزمان، امکان دسترسی به اطلاعات صحیح و سریع بر بستر دیجیتال از امکانات برگزاری نمایشگاه‌های مجازی است. در سیستم مالی موضوعی به نام اهرم وجود دارد و هر چیزی که بر بستر دیجیتال باشد ضریب استفاده از آن افزایش می‌یابد و محدودیت‌های مکانی و زمانی از بین می‌رود.

فرزانگان با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا اقتصاد را با نوعی دگردیسی مواجه کرده است، عنوان کرد:‌ صنایع غذایی، شوینده و بهداشتی با افزایش مصرف جهانی مواجه شده است. شرکت‌هایی که با افزایش تقاضا مواجه شده‌اند اندوخته‌هایی ناشی از این افزایش تقاضا دارند که ممکن است تا مدت‌ها آنها را به عنوان صنایع پیشتاز نگه دارد و شرکت‌هایی که بر بستر دیجیتال بوده‌اند به ویژه‌ در کشوهایی مانند هند با رشد قابل توجهی مواجه شده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات افزود:‌ در اقتصاد ایران صنایع رفتار متفاوتی ناشی از کرونا داشته‌اند، شرکت‌های لوازم خانگی، شوینده‌ها و بهداشتی در طی این مدت با رشد مواجه شده‌اند اما در دید کلی اقتصاد کشور کوچکتر شده و رکود عمیق‌تر شده است.



 

برچسب‌ها

ارسال دیدگاه ها

پیغام شما با موفقیت ارسال شد
کاراکترهای باقی مانده : ( 1000) حرف