براساس گزارش 2021 ایکائو
خسارت 391 میلیارد دلاری کرونا به صنعت هواپیمایی جهانی

برآوردهای گزارش سال 2021 میلادی سازمان ایکائو نشان می‌دهد که کووید19 بر میزان مسافرت‌های هوایی تاثیرات قابل‌توجهی داشته است. در سال 2020 میزان صندلی‌های پروازی که توسط شرکت‌های هواپیمایی عرضه شده است 51% نسبت به پیش‌بینی‌های پیش از همه‌گیری کاهش پیدا کرد. تعداد مسافران حدود 60% و به اندازه‌ی 2851 میلیون نفر (حدود 3 میلیارد نفر) و میزان درآمد شرکت‌های هواپیمایی 391 میلیارد دلار کاهش یافت.

  • کد خبر: 1544
  • نسخه چاپی
  • تاریخ خبر: چهارشنبه 8 بهمن 1399 - 14:19

  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا، به نقل از ایکائو در سال 2020 تحت تاثیر پاندمی کرونا، تعداد مسافران پروازهای بین‌المللی و داخلی به‌ترتیب حدود 67%  و 40% (به‌ترتیب حدود 1.5 و 1.4 میلیارد نفر مسافر) کاهش پیدا کرد که در نتیجه‌ی آن به‌ترتیب حدود 262 و 128 میلیارد دلار به درآمد شرکت‌های هواپیمایی آسیب زد.
 ایکائو پیش‌بینی کرده است که در نیمه‌ی اول سال 2021 نیز میزان مسافرت‌های هوایی بین 40 تا 47 % کاهش پیدا کند و بین 1129 تا 1360 میلیون نفر مسافر کمتر جابه‌جا شوند و درآمد شرکت‌ها بین 163 تا 194 میلیارد دلار کاهش پیدا کند. میزان این کاهش‌ها، به مدت و میزان شیوع و اقدامات مهارکننده‌ی ویروس، میزان اطمینان مسافران برای سفرهای هوایی، شرایط اقتصادی و ... بستگی دارد. نمودار ذیل میزان کاهش مسافران هوایی در طول دهه‌های اخیر را بر اساس وقوع بحران‌های مختلف نشان می‌دهد. این شکل بیان می‌کند که هیچ بحرانی به‌اندازه‌ی بحران اخیرِ همه‌گیری، نتوانسته است روی صنعت هوایی تاثیر بگذارد. به‌طوری که این صنعت حدود 60% با کاهش تقاضا همراه بوده است.

 نمودار زیر میزان کاهش تقاضا برای سفرهای هوایی و همچنین سازگاری شرکت‌های هواپیمایی با شرایط موجود به‌وسیله‌ی کاهش ظرفیت خود را نشان می‌دهد. همان‌طور که در این شکل مشاهده می‌شود، با کاهش حدود 60 درصدی تقاضا برای سفرهای هوایی، شرکت‌ها نیز ظرفیت پروازهای خود را تقریبا به همین میزان کاهش داده‌اند.

در نمودار بعدی، میزان کاهش ظرفیت شرکت‌های هواپیمایی، برای مناطق مختلف دنیا نشان داده شده است. براساس این نمودار، بیشترین میزان کاهش برای قاره‌های آفریقا و اروپا و کمترین میزان کاهش برای منطقه‌ی آسیای شرقی (و اقیانوسیه) و آمریکای شمالی بوده است.  همچنین نمودار دیگر نیز میزان کاهش درآمد شرکت‌های هواپیمایی در مناطق مختلف دنیا را در ماه‌های سال 2020 نشان می‌دهد. همان‌طور که از این نمودار مشخص است بیشترین میزان کاهش درآمد برای شرکت‌های هواپیماییِ منطقه‌ی آسیای شرقی (و اقیانوسیه) و اروپا بوده است. درآمد شرکت‌های این دو منطقه به‌ترتیب 129 و 104 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. در نمودار سوم میزان کاهش ظرفیت، کاهش تعداد مسافران و همچنین کاهش درآمد شرکت‌های هواپیمایی در «پروازهای داخلی»، براساس مناطق مختلف نشان داده شده است. بر این اساس، بیشترین کاهش تعداد مسافر و درآمد برای آمریکای شمالی و منطقه‌ی آسیای شرقی (و اقیانوسیه) بوده است. همچنین در نمودار آخری برای پروازهای «بین‌المللی» رسم شده است. در این مورد نیز مناطق اروپا و آسیای شرقی (و اقیانوسیه) بیشترین زیان از لحاظ تعداد مسافر و درآمد شرکت‌های هواپیمایی را داشته‌اند. نکته‌ی قابل‌توجه در این نمودار این است که میزان کاهش مسافر و زیان شرکت‌ها در خاورمیانه در پروازهای بین‌المللی به‌مراتب بیشتر از پروازهای داخلی بوده است. مثلاً میزان کاهش مسافر شرکت‌های این منطقه در پروازهای بین‌المللی 114 میلیون نفر و در پروازهای داخلی 23 میلیون نفر  بوده است.

 

 

در جدول زیر دو شاخصِ تغییر میزان جابه‌جایی صورت گرفته توسط مسافران نسبت به سال 2019 بر حسب درصد و میزان زیان خالص شرکت‌های هواپیمایی در سال 2020 برای مناطق مختلف آورده شده است. بر این اساس، درصدِ تغییر در مسافت جا‌به‌جاشده توسط مسافران نسبت به سال 2019 برای شرکت‌های همه‌ی مناطق، تقریبا مقدار یکسانی است. اما میزان زیان شرکت‌های واقع‌شده در آمریکای شمالی از همه بیشتر است. شرکت‌های آسیایی و اروپایی نیز در رده‌های بعدی میزان زیان خالص در سال 2020 قرار دارند.

در نمودار ذیل نیز براساس سناریوی‌ها و روش‌های پیش‌بینی مختلف، سعی شده است میزان ظرفیت شرکت‌های هواپیمایی (که بر اساس تعداد مسافران متقاضی آن‌ها تعیین می‌شود) برای نیمه‌ی اول سال 2021 تخمین زده شود. همان‌طور که از این نمودار پیداست در بدترین سناریو، شرکت‌های هواپیمایی تا نیمه‌ی سال 2021، همچنان 40 درصد زیر ظرفیت اصلی خود ( با 60 درصد ظرفیت) کار می‌کنند و براساس خوش‌بینانه‌ترین سناریو می‌توانند با 85 درصد ظرفیت خود به فعالیت بپردازند و تنها 15 درصد زیر ظرفیت اصلی خود باشند.
 

در سال 2020 بر اثر شیوع کرونا، بخش‌هایی که با صنعت هوایی، ارتباط تنگاتنگی دارند نیز زیان‌های شدیدی دیدند. به عنوان مثال صنعت گردشگری در این مدت بسیار آسیب دید. براساس آمار و ارقامِ «سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل»، میزان درآمد جهانی صنعت گردشگری در سال 2020 در حدود 910 تا 1170 میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که این عدد در سال 2019 درحدود 1500 میلیارد دلار بوده است و لذا کاهش 22 تا 39 درصدی در میزان درآمدهای این صنعت به وجود آمده است. در جدول ذیل میزان کاهش در اشتغال بر حسب میلیون نفر و همچنین کاهش در میزان درآمد برای صنعت گردشگری در سال 2020 برای مناطق مختلف، براساس سه سناریوی خوش‌بینانه، معتدل و بدبینانه آورده شده است. همان‌طور که مشاهده می‌شود منطقه‌ی آسیا (و اقیانوسیه) بیشترین زیان را از این حیث دیده‌اند. به‌طور کلی و برای همه‌ی مناطق دنیا در سال 2020، بین 100 تا 197 میلیون نفر، شغل خود را در این صنعت از دست داده‌اند و بین 2686 تا 5543 میلیارد دلار از درآمدهای این صنعت کاسته شده است.

 

بخش دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد میزان تجارت‌های بین‌المللی است. بر اساس داده‌های «سازمان تجارت جهانی» میزان تجارت جهانی در سال 2020 در مقایسه با سال 2019 حدود 9.2% کاهش یافت. همچنین میزان تولیدات کل جهانی نیز بر اساس داده‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، در این سال در مقایسه با سال 2019 بین 4.3 تا 4.4% کاهش یافت.

 

نسخه کامل این گزارش در زیر قابل دریافت است.


 بیشتر بخوانید:

دریافت فایلdownlod

ارسال دیدگاه ها

پیغام شما با موفقیت ارسال شد
کاراکترهای باقی مانده : ( 1000) حرف