در یک نشست مجازی مطرح شد
سود 25 درصدی از فروش کتاب الکترونیکی در سال کرونایی

مدیر نشر روزنه با توجه به ادامه شیوع کرونا، حفظ زیر‌ساخت‌های نمایشگاه مجازی کتاب را ضرورت دانست و گفت: با شیوع ویروس کرونا بین فعالان این حوزه وحشتی ایجاد شد. نقدینگی شب عید از دست رفت، فروش نمایشگاه هم که برای ناشران بزرگ تا یک ماه و برای ناشران کوچک بیش از 2 ماه، اضافه فروش حاصل می‌کرد، لغو شد.

  • کد خبر: 1637
  • نسخه چاپی
  • تاریخ خبر: دوشنبه 27 بهمن 1399 - 10:30

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار اقتصاد کرونا، نشست مجازی «چالش‌های اقتصادی ناشران در دوران کرونا» با حضور سید‌علی‌رضا بهشتی، مدیر نشرروزنه، هفته گذشته برگزار شد.

سید‌علی‌رضا بهشتی در ابتدای این نشست با بیان این جمله که اگر به هر تهدید از زاویه صحیح نگاه شود به فرصت تبدیل خواهد شد، درباره تاثیر شیوه ویروس کرونا بر صنعت نشر گفت: اقتصاد صنعت نشر، ضعیف است و با شیوع ویروس کرونا بین فعالان این حوزه وحشتی ایجاد شد. نقدینگی شب عید از دست رفت، فروش نمایشگاه هم که برای ناشران بزرگ تا یک ماه و برای ناشران کوچک بیش از 2 ماه، اضافه فروش حاصل می‌کرد، لغو شد. از حمایت‌های دولتی تشکر می‌کنیم اما مشکل اصلی صنعت نشر، نبود خوداتکایی و وابستگی به یارانه‌‌های دولتی است که زمینه آسیب‌پذیری ناشران را افزایش داده است.  

بهشتی، نبود نگاه اقتصادی به صنعت نشر را یکی از مشکلات این صنعت دانست و بیان کرد: این تصور که کتاب، کالای معصومی است، موجب شده تا فعالان این حوزه با نیت سود اقتصادی وارد این بازار نشوند؛ اما برخی ناشران هستند که عملکردشان در نمایشگاه‌های کتاب نشان می‌دهد، با توجه به مدل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنند. باید به نشر مانند بسیاری از صنایع بزرگ دیگر، اقتصادی نگاه کرد.
 

افزایش تقاضا برای کتاب الکترنیکی در کرونا

مدیر نشر روزنه با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از ناشران در این برهه استثنایی، افزود: دولت باید به داد ناشران برسد؛ البته هر‌ کمک باید موقت و هدفمند باشد تا ناشر در مقابل طوفان‌های مختلف آمادگی داشته باشد. کمک دولت باید با تحلیل و عمیق انجام شود.او درباره ابزار تبلیغ برای فروش کتاب گفت: تبلیغ برای کتاب در ایران موجب افزایش فروش نمی‌شود. زمانی هزینه برای تبلیغ کتاب موثر است که به ازای هر یک تومان هزینه، 10 برابر سود برای ناشر داشته باشد.بهشتی درباره تولید کتاب الکترونیکی و تاثیر آن بر بازار نشر بیان کرد: تولید این کتاب‌ها در ایران هنوز اقتصادی نشده است. نشر روزنه پیش‌ از کرونا  یک تا دو درصد و در دوره کرونا  25 درصد سود روزنه را به خود اختصاص داد. از نظر فناوری، تولید این دست کتاب‌ها مشکلی وجود  ندارد اما عادت مطالعه این کتاب‌ها هنوز عمومیت پیدا نکرده است.

بیشتر بخوانید

 او در ادامه افزود: با توجه به اینکه در مجموع 400 کتاب‌فروشی در کشور وجود دارد؛ به‌نظر می‌رسد فقط بین 2 تا 4 میلیون نفر یعنی کمی بیش از 5 درصد، از مردم ایران در معرض کتاب قرار دارند؛ بنابراین گویا، صورت مساله توزیع پاک شده است. تولید سالانه 100 هزار عنوان کتاب موجب شده تا کتاب‌فروشی‌ها فرصت عرضه این میزان کتاب را نداشته باشند. کشور ترکیه که مشابهت‌های فرهنگی زیادی با ایران دارد، سالانه سه‌هزار عنوان کتاب تولید می‌کند؛ علاوه‌براین سالانه در دنیا 100 هزارعنوان کتاب به‌زبان انگلیسی منتشر می‌شود. باید پرسید، آیا به اندازه 100 هزار عنوان کتاب در ایران پدید‌آور داریم؟ به‌نظر می‌‌رسد، 90 هزار عنوان از 100 هزار عنوان کتاب تولیدی، از کاه پُر شده که وضع بحرانی را ایجاد کرده است؛  علاوه‌بر توزیع بین عرضه و تقاضا نیز توازن وجود ندارد. 
 

تولید سالانه 20 تا 25 هزار کتاب در سال کافی است

وی ادامه داد: برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، توجه دولت به معیار‌های کیفی با اهمیت است؛ از‌جمله صدور مجوز که البته می‌دانیم تسهیلات قابل توجهی نیز در پی دارد. تولید سالانه 20 تا 25 هزار کتاب در سال کافی است. ناشر خوب، ناشری است که نویسنده با قلم با کیفیت به جامعه معرفی کند.       
    
نمایشگاه مجازی در اردیبهشت‌ماه تکرار شود

 او با بیان این جمله  که امیدوارم این نمایشگاه در اردیبهشت‌ماه تکرار شود، افزود:‌میزان استقبال غیر‌قابل پیش‌بینی از نمایشگاه مجازی در دو روز ابتدایی را موجب بروز مشکل در ارائه خدمت به مخاطبان بود  و با توجه به استقبال مردم از نمایشگاه،برای کاهش آسیب به کتاب‌فروشان، پیشنهاد می‌کنم، تخفیف 20 درصدی نمایشگاه حذف شود.        

 

ارسال دیدگاه ها

پیغام شما با موفقیت ارسال شد
کاراکترهای باقی مانده : ( 1000) حرف