وزیر علوم:
نظام‌های آموزشی در کرونا مسیر 100 ساله را یک شبه طی کردند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نظام‌های آموزشی با ظهور ویروس کرونا، ‌مسیر 100 ساله را در یک حرکت غیرقابل باور یک شبه طی کردند.

  • کد خبر: 1714
  • نسخه چاپی
  • تاریخ خبر: سه شنبه 28 بهمن 1399 - 12:27

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا به نقل از ایرنا، منصور غلامی روز سه شنبه در هشتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی در عصر کرونا که به صورت مجازی در وزارت علوم برگزار شد، اظهار داشت: یک سال از ظهور ویروس کرونا در ایران گذشت؛ ویروسی که با اندازه کوچک، بزرگ ترین نظام های سیاسی، اقتصادی و درمانی در دنیا را به چالش کشیده است.

وی افزود: در این میان، نهادهای مرتبط با آموزش و یادگیری شرایط ویژه ای را تجربه کردند به طوری که در برخی کشورها از جمله ایران با وجود کاستی هایی که وجود داشت و زیرساخت ها، شرایط فنی و مدیریتی که آمادگی آن چنانی نداشت در یک حرکت غیر قابل باور، ‌ مسیر 100 ساله را یک شبه طی کردند.

وزیر علوم یادآور شد: کمبودهای فراوان در راستای تحقق اهداف آموزشی و پرورشی وجود داشته و دارد؛ طراحی های آموزشی متناسب با شرایط فعلی راه درازی در پیش دارد البته ورودی هم به این دنیای جدید نداشتیم و نقص های فنی ناشی از زیرساخت های اینترنتی و پنهای باند مورد نیاز همچنین نرم افزارهای مورد نیاز، مزید بر این کاستی ها و علت ها بود.

غلامی خاطرنشان کرد: با این حال جریان آموزش و توسعه تعطیل نشد و تا حدی زیادی توانست خود را با جریان این تغییرات همسو کند. این امر محقق نمی شد اگر جریان های خلاقیت، نوآوری، کار جهادی و مسوولانه در جای جای نظام های مرتبط با آموزش و توسعه کشور در حرکت نبود.

وی تاکید کرد: امروز خرسندیم که یکی از مبتکران جریان ساز این شرایط که سکاندار آموزش و توسعه سرمایه انسانی است، در قالب انجمن علمی آموزش، توسعه تلاش های مرتبط با تقویت و ارتقای جایگاه آموزش را به کار بسته است.

وزیر علوم افزود: آنها با وجود محدودیت های فراوانی که پیش رو بوده است، دست از کار برنداشتند و در این زمینه تریبون آموزش و توسعه سرمایه انسانی را برای پراکنش دانش های کاربردی جهت توسعه یادگیری در کشور فعال نگه داشتند.

غلامی در ادامه سخنان خود، ‌ اظهار داشت: نیاز به یادگیری بر اساس تجربیات و مطالعات متعدد، اصل مُسَلم برای زندگی محسوب می شود.
وی افزود: یادگیری بزرگ ترین قابلیت انسان برای زندگی بهتر است و به عبارت دیگر، ‌همه موجودات زنده و به طور خاص انسان، تنها با یادگیری است که زیستن و چگونه زیستن را می آموزد.

بیشتر بخوانید:


وزیر علوم همچنین گفت:انسان ها از مباحث متعدد فکری و فلسفی تا روابط فردی و مدیریت بر خویشتن و همه نیازهای خود را از طریق یادگیری تامین می کنند. اصطلاح سرمایه های انسانی بیش از بودن با شدن، قرابت دارد؛ یعنی انسان ها بدون آموزش و به خودی خود سرمایه نیستند بلکه باید یک جریان هدفمند درست و به هنگام به سرمایه شدن انسان ها کمک کند و این جریان همان ساز و کارهای آموزش و توسعه است.
غلامی همچنین اظهار داشت: به نظر می رسد در جهانی با چالش های فراوان نظیر کرونا، توسعه انسان در ابعاد فنی، روانی، اجتماعی و معنوی باید در دستور کار آموزش باشد تا ضمن پیشبرد اهداف و برنامه های عادی اقتصادی، برآیند انسان های جامعه از سلامت روانی برخوردار باشند و رضایت از زندگی را در سایه توانایی درست اندیشیدن و درست تحلیل کردن به دست آورند.

ارسال دیدگاه ها

پیغام شما با موفقیت ارسال شد
کاراکترهای باقی مانده : ( 1000) حرف