گزارش «شاپرک» نشان می‌دهد
عبور تراکنش‌های اینترنتی از مرز 114 هزار میلیارد تومان

مجموع ارزش تراکنش‌های اینترنتی تیرماه 1399 نسبت به ماه قبل رشد 80 درصدی و تعداد تراکنش‌ها رشد 15.6 درصدی داشته است. این ارقام نشان‌دهنده رشد چشمگیر ارزش خریدهای اینترنتی دوران کرونا در کشور است.

  • کد خبر: 175
  • نسخه چاپی
  • تاریخ خبر: يکشنبه 26 مرداد 1399 - 13:54

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا (coronomy.ir)، بررسی گزارش‌های شاپرک نشان می‌دهد تعداد تراکنش‌های صورت گرفته در تیر 1399 بیش از 2 میلیارد و 870 میلیون و 800 هزار عدد و ارزش آن حدود 520 هزار میلیارد تومان بوده است. ارزش اسمی تراکنش‌های تیرماه 1399 نیز نسبت به تیرماه 1398 رشد 96.49 درصدی و نسبت به خرداد 1399، رشد نزدیک به 34 درصدی یافته است.

حدود 90 درصد از تراکنش‌های انجام شده متعلق به کارتخوان‌های فروشگاهی است. همچنین  خریدهای اینترنتی 6.06 درصد و خریدهای موبایلی (یعنی خریدهای ستاره، مربعی) نیز 3.95 درصد را از حجم تراکنش‌های خرداد امسال را به خود اختصاص داده‌اند.

به نظر می‌رسد یکی از موضوعاتی که موجب اقبال مردم به خریدهای اینترنتی شده باشد، شیوع کرونا است. با شیوع کرونا، مردم خانه‌نشین‌ شده و فعالیت‌های آنلاین آنها از جمله خریدهای اینترنتی افزایش پیدا کرده است. به طور کلی، مقایسه آمارهای تراکنش شاپرک در پایان تیر ماه 1399 با پایان بهمن 1398 نشان می‌دهد تعداد تراکنش‌‎ها در این مدت 24 درصد رشد کرده و ارزش تراکنش‌های شاپرک نیز رشد 60 درصدی را شاهد بوده است. بر اساس گزارش شاپرک، تعداد تراکنش‌های مربوط به ابزار پذیرش اینترنتی در تیرماه 1399 از مرز 174 میلیون عدد و مجموع ارزش آن از 114 هزار میلیارد تومان گذشت و این در حالی است که این تراکنش‌ها در پایان بهمن 98 حدود 135 میلیون عدد و مجموع ارزش آن حدود 40 هزار میلیارد تومان بود. این ارقام گویای رشد قابل توجه ارزش تراکنش‌های اینترنتی دوران کرونا بوده است.

علاوه بر این، بیشترین تراکنش‌های اینترنتی در تیرماه سال 99 در بازه 5 تا 15 هزار تومان انجام شده و 24.79 درصد از کل تراکنش‌های اینترنتی را به خود اختصاص داده‌ است. در مجموع در خریدهای اینترنتی نزدیک به 67.01 درصد تراکنش‌ها کمتر از 25 هزار تومان بوده است که نسبت به خرداد کمتر است. این به معنی آن است که خریدهای اینترنتی نسبت به ماه قبل ارزش بالاتری داشته‌اند و شاید نتیجه اقبال مردم به خرید بیشتر از طریق اینترنت باشد. در گزارش بهمن‌ماه 1398 نیز تراکنش‌های اینترنتی در بازه 5 تا 15 هزار تومان 24.64 درصد را به خود اختصاص داده و در مجموع 72.3 درصد از کل تراکنش‌ها کمتر از 25 هزار تومان بوده است.

ارسال دیدگاه ها

پیغام شما با موفقیت ارسال شد
کاراکترهای باقی مانده : ( 1000) حرف