یادداشت سردبیر
کرونا، اقتصاد دیجیتال و نقش مجلس شورای اسلامی

یادداشت سردبیر: کرونا همه حوزه های اقتصادی و اجتماعی جوامع جهانی را تحت تاثیر قرار داده است. کرونا به عنوان یک بیماری چهره زشتی دارد اما به عنوان یک پیشران اقتصادی و اجتماعی می تواند عامل موثری در تسریع سیاست ها و برنامه های کلان و راهبردی کشورهای در حال توسعه ای نظیر ایران ایفا کند.

  • کد خبر: 176
  • نسخه چاپی
  • تاریخ خبر: دوشنبه 27 مرداد 1399 - 10:42

در دوران کرونا تجربه آموزش فراگیر آنلاین و دیجیتال در گستره ملی، گسیل شهروندان به سمت تعاملات انسانی و مبادلات مالی و خرید و فروش­های آنلاین و بهره گیری از خدمات مالی و بانکی غیرحضوری الکترونیکی و دیجیتال، خدمات و مشاوره­ های سلامت آنلاین و نظایر آن نشان می­ دهد که دوران کرونا و پساکرونا دوران جدیدی خواهد بود که نیازمندی سیاستگذاری و برنامه­ ریزی اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی متفاوتی است.

 می دانیم که امروزه بر اثر توسعه فناوری های نوین ارتباطات و اطلاعات و ستون فقران آن یعنی اینترنت، تحول دیجیتال و دیجیتالی شدن به محور اصلی تمام برنامه های اقتصادی و توسعه کسب و کارها و خلق ثروت در سطح  جهانی، منطقه ای و ملی تبدیل شده است. در واقع تسریع فرآیند دیجیتالی شدن و ظهور دولت دیجیتال، توسعه کسب وکارها و خدمات دیجیتال را یادآوری می کند. پدیده­هایی نظیر ویروس کرونا  نیز بیش از پیش ثابت کرد که توسعه جامعه­ ی فردا، از مسیر فناوری ها گذرکرده و بهترین جایگزین نفت، بهره مندی از اقتصاد دیجیتال و توسعه صنعت فناوری به منظور خلق ارزش و ثروت ملی است.

 کشور ایران از چندنظر دارای پتاسیل بومی مطلوبی برای توسعه اقتصاد دیجیتال برخوردار است، یکی؛ وجود نسل­ های اجتماعی تکنوفیل(دوستدار فناوری) که سبک زندگی و رفتارهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خود را بر مبنای رسانه و دنیای دیجیتال تنظیم می­ کند و شهروندان دیجیتال و هوشمند و نظایر آن نیز ناظر به همین تغییرات و دگرگونی ­ها در رفتارهای مصرف کنندگان و متقاضیان دریافت­کننده خدمات مالی و بانکی و بهداشتی و خرید کالا و شکل گیری تعاملات اجتماعی آنلاین و تعاملات کسب وکارها با مصرف کنندگان آنلاین است. این نسل از زمانی که چشم باز کرده است در یک دنیای رسانه ای شده و فناوری محور، جامعه پذیر شده و رشد کرده است. لذا باید به نیازها و انتظارات و آرزوهای آن در دنیای دیجیتال پاسخ داد.

دوم؛ وجود پدیده «جوانی جمعیت» در ایران است. حدود نیمی از جمعیت کشورمان را جوانان تشکیل می دهند. این جوانان تحصیلکرده آشنا به فناوری و مشتاق راه اندازی استارت آپ ها و بعضاً متخصص فناوری (خیل عظیم رشته­های مهندس کامپیوتر)که می توانند با راه اندازی کسب وکارهای دیجیتال به ارائه خدمات و محصولات و خلق ارزش و ثروت  در کشور بپردازند. در واقع ایران با داشتن تعداد زیادی نخبگان و متخصصانICT، اقتصاد و مدیریت از پتانسیل بی نظیری برای توسعه اقتصاددیجیتال و تقویت استارت آپ ها و تولید آپ­ ها در حوزه خدمات بانکی، سلامت و گردشگری و... در عرصه ملی، منطقه ای و فراملی برخودار است. جوانان و نخبگان را باور کنیم.

 مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانون­گذاری و نظارتی کشور نقش بی نظیری در حوزه تدوین سیاست ها و قوانین و مقررات حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات، تسهیل فرآیندهای راه اندازی کسب وکارها و توسعه انگیزه­ها و تشویق کارآفرینان جوان ایفا کند. مجلس شورای اسلامی باید در تنظیم سیاست ها و مقررات حوزه ICT و استارت آپ ها و نرم­ افزارها، نگاه هش صرفا ملی نباشد، امروزه اقتصاد دیجیتال بر محور ارائه خدمات فراگیر منطقه­ ای و جهانی، بر بستر موبایل و رسانه­های اجتماعی استوار است.

می توان با تسهیل بستر اقتصاد دیجیتال، تحریم­ ها و محدودیت­ های اقتصادی را شکست و توان و ظرفیت­ های بومی جوانان و سرمایه های ملی را در این زمینه مهم در نظر گرفت. بر این اساس، یکی از اولویت ­های مجلس یازدهم چه به صورت مستقل در قالب کمیسیون تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات و چه در چارچوب کمیسیون اقتصادی توجه به تحول و توسعه اقتصاد دیجیتال از طریق سیاستگذاری مناسب و تسهیل گری قوانین و مقررات مرتبط با این صنعت پیشران، بیش از هر زمان دیگر است. برای تحول دیجیتال و توسعه اقتصاد دیجیتال در ایران به نقشه راه و برنامه عمل نیاز داریم.

مجلس شوری اسلامی با همکاری راهبردی نهادهای علمی و مراکز سیاستگذاری و اتاق های فکر می تواند به تدوین نقشه راه و برنامه عمل اقتصاد دیجیتال بپردازد. پارک های علم و فناوری و شرکت های تخصصی حوزه ICT  و استارت آپ ها از پشتوانه علمی، تجربی و سرمایه انسانی کافی در این زمینه برخوردارند و می توانند نقش آفرینی مطلوبی در این فرآیند داشته باشند.

تحریم ها و پدیده کرونا نیز نشان داد که دیجیتالی شدن فرایندها و ارایه محصولات و خدمات در بستر ICT باید تسریع شود، زیرا لازمه حکمرانی خوب در دنیای کنونی، ظهور دولت هوشمند و دیجیتال به منظور کاهش خدمات حضوری شهروندان، افزایش سلامت شهروندان، تضمین پایداری زبیایی های زمین و کاهش هزینه های ملی است.
 

ارسال دیدگاه ها

پیغام شما با موفقیت ارسال شد
کاراکترهای باقی مانده : ( 1000) حرف