وقتی فناوری به کمک می آید
مواجهه آنلاین خرده فروشان جهانی و ایرانی با کرونا

موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در یک گزارش تحلیلی به بررسی تجربه های جهانی و ایرانی خرده فروشان در استفاده از فناوری و اینترنت برای پاسخگویی به نیازهای مردم در دوران کرونا پرداخته و توصیه هایی نیز برای کسب و کارهای خرده فروشی در ایران ارائه کرده است.

  • کد خبر: 1772
  • نسخه چاپی
  • تاریخ خبر: دوشنبه 4 اسفند 1399 - 13:47

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا، بر مبنای این گزارش- که به قلم زهرا آقاجانی نگاشته شده است- یکی از پیامدهای اصلی شیوع ناگهانی کرونا در جهان بروز چالش های اقتصادی –اجتماعی است. بطور دقیق تر عدم اطمینان نسبت به آینده پیش رو، مردم را در همه جهان به  پس انداز  بیشتر  و  به  تعویق  انداختن  خرید  اقلام غیرضروری تشویق می کند. این امر ضمن کاهش تقاضای کلی  برای  مصرف  کالا  و  خدمات،  موجب  تغییراتی  در الگوی  رفتار  مصرف کنندگان  و  رشد  اقتصادی  کشورها شده  است.

 در نتیجه  میزان  فروش  برخی  خرده فروشان اقلا م یادشده کاهش یافته است که پیامدهای مخربی برای صنوف تولیدی و کسب وکارهای خرده فروشی در پی داشته است. بدیهی  است هرچه  دوره  بحران  طولانی تر  باشد، شدت  این  تغییرات  بیشتر  خواهد  بود. گفته  می شود خرده فروشی  تفاوت های  زیادی  را  نسبت  به  قبل  تجربه کرده و باز  هم خواهد  کرد؛ به  گونه ای که ممکن  است هرگز به شرایط پیش از کرونا بازنگردد.

 نتایج مطالعات انجام شده در چین(و کشورهای درگیر) موید  این  امر  است که  اپیدمی های  خطرناکی چون شیوع  سارس، باعث  تغییرات  زیادی  در عادت  خرید مصرف کنندگان شده که بعد از خاتمه بیماری نیز بازگشت به الگوهای قبل از شیوع را غیر محتمل نموده است. از اینرو خرده فروشان برای ادامه حیات نیازمند تغییر در الگوی کسب وکاری خود جهت انطباق با شرایط کرونا(با توجه به ترس مصرف کنندگان از شیوع بیماری)هستند و اگر نتوانند نیازهای مصرف کننده را با نوآوری و خلاقیت پاسخ دهند، امیدی برای بقای آنها حداقل در کوتاه مدت و میان مدت وجود  ندارد. در بلندمدت  که اصولا  شانس پایداری  برای  اینگونه  خرده فروشان، بدون  نوآوری قابل تصور نیست.

باید توجه داشت که خرده فروشی تنها شامل اقلام مصرفی ضروری نیست که تقاضای آن چندان تغییر نکرده باشد و حتی در برخی مراحل به خصوص در موج اول شیوع کرونا با تقاضای  فزاینده مواجه شد. بسیاری از خرده فروشان بخش های دیگر در دوره کرونا صدمات جدی دیده اند.به گونه ای که اگر نتوانند فروش خود را با استفاده از نوآوری افزایش دهند، بقای آنها در آینده به مخاطره خواهد افتاد .از جمله این بخش ها می توان به حوزه های پوشاک، لوازم منزل مثل مبلمان و غیره اشاره کردکه به دلیل کاهش تقاضای کل، بیکاری برخی شاغلین، کاهش تعاملات اجتماعی و غیره به شدت تحت فشار کاهش تقاضا هستند.

دراین گزارش پژوهشی به «تجربیات جهاني خرده فروشان برای پاسخگویي به نیاز مردم در شرایط کرونا» و «تجربیات خرده فروشان ایراني برای پاسخگویي به نیاز مردم در شرایط کرونا» و «پیشنهادات برای ایران» ارائه شده است.

نسخه کامل این گزارش در زیر  به صورت PDF  قابل دریافت است.

بیشتر بخوانید:

دریافت فایلdownlod

ارسال دیدگاه ها

پیغام شما با موفقیت ارسال شد
کاراکترهای باقی مانده : ( 1000) حرف