کرونا چه فرصت‌هایی ایجاد کرد؟
سرمایه‌گذاری کشورها برای جایگزینی حمل‌ونقل سبز در پساکرونا

کشورهای توسعه یافته روند جایگزین کردن سوخت پاک و حمل‌نقل سبز را در سال کرونایی تسریع کردند. افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه با هدف مدیریت سیستم‌های حمل‌ونقل در دوران پساکرونا انجام شده است.

  • کد خبر: 1815
  • نسخه چاپی
  • تاریخ خبر: يکشنبه 10 اسفند 1399 - 10:36

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا در یک سال گذشته میلادی بسیاری کشورها از محدودیت‌ها و تعطیلی‌های اجتماعی ناشی از شیوع بیماری کرونا به عنوان فرضتی برای جایگزین کردن خودروها و وسایل سبز در حمل‌ونقل عمومی استفاده کردند.

اگرچه هنوز در حتی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان نیز هزینه‌های مربوط به توسعه و نگه‌داری سیستم‌های حمل‌ونقل غیرسبز است اما در چند کشور محدود، روند توسعه حمل‌ونقل سبز یا دوستدار محیط زیست ارتقا قابل توجهی پیدا کرده و امکانات بودجه‌های اختصاصی در این حوزه بیشتر از حمل‌ونقل با سوخت‌های فسیلی است.

به طور کلی در جهان 170 میلیارد دلار به صورت سالانه خرج حمل‌ونقل فسیلی (یا اصطلاحا حمل‌ونقل خاکستری) می‌شود و این در حالی است که تنها حدود نیمی از این مقدار سهم توسعه و مدیریت حمل‌ونقل سبز است؛ یعنی 89 میلیارد دلار!

در نمودار زیر پنج کشور سمت راست نمودار بیش از هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل خاکستری در جهت تقویت و توسعه حمل‌ونقل سبز هزینه‌ کرده‌اند. در دیگر کشورها همچنان هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل خاکستری بیشتر است.

برای مثال فرانسه 1.5 میلیارد یورو برای تحقیق و توسعه در زمینه ساخت هواپیمایی با سوخت پاک تا سال 2035 سرمایه‌گذاری کرده است.

اشتغالزایی در حمل‌ونقل سبز

براساس گزارش موسسه منابع جهانی (WRI) توسعه سیستم‌های نوین و سبز حمل‌ونقل می‌تواند منجر به توسعه اشتغالزایی شود.

برآوردهای نشان می‌دهد که هر یک میلیون دلار سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف سیستم‌های حمل‌ونقل از جمله «گسترش حمل‌ونقل عمومی و ایجاد زیرساخت فعال حمل‌ونقل» 23 تا 29 شغل، «ساخت وسایل نقلیه برقی» 16 تا شغل 22، «نصب ایستگاه‌های شارژ» 15 تا 21 شغل و «جاده سازی» هشت شغل ایجاد کند.
 

صرفه‌جویی در هزینه و مصرف

بررسی چرخه انرژی در شبکه حمل‌ونقل برقی در امریکا نشان داد که این کشور با داشتن 480 هزار اتوبوس برقی در سیستم حمل و نقل عمومی می‌تواند تا 72 گیگاوات بر ساعت، ظرفیت ذخیره شده را به شبکه بازگرداند.

نکته قابل توجه دیگر این است که هدایت مردم و کالاها به استفاده از حمل و نقل ریلی مصرف انرژی راه آهن سریع‌السیر در هر کیلومتر-مسافر، 65 تا 80 درصد کمتر از مصرف انرژی در حمل‌ونقل هوایی در مسافت کوتاه است.

به تازگی نیز نتایج یک تحققی نشان داده که هزینه‌های عملیاتی و تعمیر و نگهداری خودروهای برقی به ترتیب 70 درصد و 37 درصد کمتر از اتوبوس‌های دیزلی است.

متن گزارش یاد شده در اتاق بازرگانی ایران منتشر شده است. برای دسترسی به این متن اینجا کلیک کنید.

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال دیدگاه ها

پیغام شما با موفقیت ارسال شد
کاراکترهای باقی مانده : ( 1000) حرف