مدرسه کندی دانشگاه هاروارد منتشر کرد:
توصیه هایی برای توانمندسازی حاکمیت در مبارزه با کرونا

مدرسه کندی دانشگاه هاروارد 25 توصیه برای سیاستگذاران، مدیران و فعالان مدنی در مدیریت بحران کرونا تحت عنوان «توانمندسازی حاکمیت برای مقابله با کووید-19» منتشر کرد.

  • کد خبر: 2013
  • نسخه چاپی
  • تاریخ خبر: جمعه 6 فروردين 1400 - 01:34

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا، محققان مدرسه کندی دانشگاه هاروارد طی سلسله یادداشت‎ هایی به طرح برخی نکات راه ‏گشا برای شرایط بحران با الهام از مفاهیم و رویکرد «توانمندسازی حکومت» و روش «انطباق تکرارشونده مسئله‎ محور PDIA) پرداخته اند. آنها 25 توصیه برای مسئولان به شرح زیر در مبارزه با کووید- 19 را مطرح کرده اند: 

  1. مسئولان همه چیز جز منافع عمومی را فراموش کنند. منافع عمومی برای رهبری شرایط بحران کلیدی است.
  2. در لحظات فلج کننده شک و تردید، عقب بروید و از افتادن به درون پرتگاه پرهیز کنید.
  3. به شهروندان کمک کنید تا بر محدودیت‏ های تنبلی و خودخواهی و ضعف و ترس خود غلبه کنند.
  4. در مواجهه با بی اعتمادی، ترس، تردید مردمی، بیش از حد ارتباط بگیرید، حضور داشته باشید و در چشم باشید، حتی اگر نمی دانید دقیقاً چه اتفاقی در حال رخ دادن است، تا می توانید اطلاعات در مورد موقعیت به مردم دهید تا ترس ‏ها و اضطراب‏ هایشان آرام شود و از گمانه زنی و شایعات جلوگیری شود.
  5. افراد مهم ‏تان را که با آنان کار خواهید کرد به ‏سرعت بشناسید و یاد بگیرید که چگونه آنها را بسیج کرده و برانگیزانید تا هریک بهترین عملکردشان را بروز دهند.
  6. مسئولیت‏ پذیر باشید، از گذشته عبرت بگیرید و دست از مقصر جلوه دادن دیگران بردارید.
  7. شرایط بحران زمان مناسبی برای دفاع از وضع موجود نیست فقط به این دلیل که مسئولان یا مردم در آن سرمایه گذاری کرده و فکر می ‏کنند اگر زیرسوال رود، چهره‏ ی مسئولان مخدوش خواهد شد.
  8. آرام باشید: سریع پاسخ دهید، نه عجولانه. یک مسئول باید نقش راهنما داشته و به‏ موقع به اوضاع پاسخ دهد. اما اقدامات عجولانه تنها مردم را عصبی می‏ کند.
  9. میل به پا از حد خود فراتر نهادن و انجام وظایفی که سازمان برای آنها نامجهز است، خطری پیش روی مسئولان است.
  10. بزرگترین اشتباهی که ممکن است مرتکب شوید، صبر برای به کمال رسیدن است. عالی بودن، بزرگترین دشمن خوب بودن است.
  11. بایستی خودتان و دیگران را وادار به سنجش اطلاعات جدید دربارۀ بحران  کنید و با سوگیریِ مقابله کنید.
  12. افراد مختلفی را دور هم جمع کنید تا اطلاعاتی را که دریافت می کنید به بحث گذاشته و تفسیر کنند. استراتژیِ تصمیم گیریِ مبتنی بر تمامی دیدگاه ‏ها اتخاذ کنید یا افرادی را در تیم تان منصوب کنید تا نقش وکیل مدافع شیطان را ایفا کنند.
  13. مرتب به خودتان یادآوری کنید که نمی توانید آینده را پیش بینی کنید. همیشه داده ها را بررسی کرده و در نظر گرفتن سایر نتایج را به یک عادت تبدیل کنید.
  14. هنگام ارتباط گرفتن با مردم هیچ سوال یا چالشی را تهدید تلقی نکنید، بلکه در عوض به آن گوش دهید و از آن یادداشت برداری کنید. حقیقت را بگویید؛ هر چیز دیگری غیر از بیان حقیقت (اکنون یا در آینده، برای شما و افرادی که با آنها ارتباط برقرار می کنید) باعث ایجاد استرس خواهد شد.
  15. استفاده از زبان تبلیغاتی: در عین حال که در مورد زیان های احتمالی ناشی از بحران صادق هستید باید مردم خود را با زبانی مثبت و تبلیغاتی بسیج کنید معنی این حرف این نیست که بیش از حد تبلیغ کنید و وعده های دروغین بدهید یا حقایق سخت را کم اهمیت جلوه دهید.
  16. از همان ابتدا و مرتب این پیام را به مردم برسانید که یادگیری خود بخش مهمی از مقابله با بحران است و دربارۀ درس هایی که از بحران گرفته اید اطلاع رسانی کنید، تا بتوانید در صورت لزوم رویکردی جدید در مقابله با بحران اتخاذ کنید.
  17. تنها با علائم بحران مقابله نکنید: برای پرداختن به ابعاد کامل بحران بایستی زیرساخت های لازم را فراهم کنید. زیرساخت هایی که شاید از ابتدای بحران در اختیار نداشته باشید.
  18. در پی درمان یا راه حل های ساده برای بحران نباشید؛ علم و داده های لازم در این مورد را کسب کنید و براساس آنها اقدام کنید.
  19. به دنبال متخصصان و افراد با مهارتی باشید که بتوانند این بحران را رهبری و متوقف کنند و از آنها حمایت کنید.
  20. رهبران سیاسی تصمیم گیرنده و تأمین کنندۀ منابع هستند. نقش شان بسیار مهم است اما نباید مداخله ای در کار کسانی داشته باشند که در سطح فنی درگیر مقابله با بحران هستند.
  21. به جای آزرده خاطر شدن از انتقادات، راهی برای گفتگو با منتقدین بیابید.
  22. از تلاش برای فرماندهی تک تک فعالیت‏ هایی که در سازمان شما باید برای مقابله با بحران انجام شود بپرهیزید.
  23. به جای تلاش برای کنترل تمامی فعالیت‏ ها، سعی کنید فعالیت بخش ‏های مختلف را هماهنگ کنید.
  24. اطلاعات مربوط به فعالیت ‏های هر بخش از سازمان در مقابله با بحران باید در اختیار بخش های دیگر قرار بگیرد.
  25. زیرساخت ها و امکانات مورد نیازتان را شناسایی کنید و با آنچه در اختیار دارید آنها را فراهم کنید.

 نسخه کامل این گزارش که از سوی پژوهشکده مطالعات توسعه جهاد دانشگاهی ترجمه شده است، در زیر  به صورت PDF  قابل دریافت است.

بیشتر بخوانید: 

دریافت فایلdownlod

ارسال دیدگاه ها

پیغام شما با موفقیت ارسال شد
کاراکترهای باقی مانده : ( 1000) حرف