مدیران شرکت‌های مسافربری ریلی تشریح کردند
جزئیات و موانع پرداخت 960میلیارد تومان وام نجات‌بخش به حمل‌نقل ریلی

از 65 شرکت حمل و نقل ریلی متقاضی دریافت تسهیلات کسب وکارهای متضرر از کرونا، تاکنون 23 شرکت وام خود را دریافت کرده‌اند یعنی کمی بیش از یک سوم شرکت‌ها موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

  • کد خبر: 2167
  • نسخه چاپی
  • تاریخ خبر: چهارشنبه 25 فروردين 1400 - 09:55

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و پايش آثار اقتصادی کرونا، یکی از مهمترین آسیب‌های اقتصادی کرونا به صنعت حمل و نقل عمومی و به خصوص بخش ریلی بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد در ابتدای شیوع کرونا، صنعت حمل و نقل ریلی کشور با کاهش 80 درصدی تعداد مسافران و کاهش بیش از 90 درصدی درآمد شرکت‌ها، مواجه شد. این امر سبب زیان حداقل هزار میلیاردی در 4ماه نخست سال 99 شده است.

تعداد مسافران ریلی در 4 ماه نخست سال 98 بیش از 9 میلیون و 470 هزار نفر بوده و این تعداد در مدت مشابه سال 99 به یک میلیون و 935 هزار نفر رسیده است. ادامه شیوع کرونا شرکت‌‌های حمل و نقل ریلی را در معرض ورشکستگی قرار داد و سبب شد دولت برای حمایت از آنها بسته حمایتی ویژه در نظر بگیرد.به همین خاطر در کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی شیوع ویروس کرونا، 960 میلیارد تومان برای حمایت از شرکت‌های حمل ونقل ریلی تخصیص داده شد. تا کنون  23 شرکت حمل و نقل ریلی توانسته‌اند تسهیلات درخواستی را دریافت کنند.

 

تسهیلات کرونایی ادامه اشتغال 500 نفر را فراهم کرد

محمد کریمی مدیر عامل شرکت قطارهای مسافری و باری جوپار در گفت‌‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا گفت: شیوع کرونا و کاهش سفرهای ریلی صدمات بسیاری بر پیکره حمل و نقل ریلی وارد کرد و پرداخت تسهیلات حمایتی هرچند با سود 12 درصد است اما برای نجات از برشکستگی شرکت‌ها مفید بود.

او افزود: تعدادی از شرکت‌های حمل و نقل ریلی تاکنون نتوانسته‌اند از تسهیلات کرونایی استفاده کنند، زیرا به لحاظتأمین وثایق بانکی، شرایط سختی برای دریافت وام وجود دارد.

کریمی ادامه داد: ما به علت اینکه شرکت مالک هستیم، توانستیم از تسهیلات کرونایی استفاده کنیم، زیرا مشکلی در تامین وثیقه نداشتیم اما تامین وثیقه برای بسیاری از شرکت‌ها مانع بزرگی است.

مدیر عامل شرکت قطارهای مسافری و باری چوپار توضیح داد: تخصیص وام براساس تعداد واگن، مسافر و کیفیت خدمات و آیتم‌های این چنینی مشخص شد و شرکت ما 52 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده است.

بیشتر بخوانید

او افزود: ما در کل 500 نیرو شاغل  داریم که با کمک این تسهیلات توانستیم حقوق آنها و بسیاری از معوقات را پرداخت کنیم. بنابراین باید تاکید کنم این تسهیلات ادامه اشتغال 500 نفر را فراهم کرده است.

کریمی ادامه داد: برای بازپرداخت تسهیلات باید تا پایان همه گیری کرونا تنفس اعلام شود، زیرا وقتی خدمات گردشگری تعطیل است و مسافرت جز در موارد ضروری انجام نمی‌شود ما چگونه باید کسب درآمد کنیم و أقساط را پرداخت کنیم.

او درپایان گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی با جدیت در تمامی قطارها و سفرها رعایت می‌شود و ما خود را ملزم به رعایت و اجرای دستورالعمل های بهداشتی می‌دانیم.

 

چالش شرکت‌ها، تامین وثیقه است

ابوالقاسم سعیدی مدیرعامل شرکت ریل سیر کوثر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا گفت: تسهیلات کرونایی که به شرکت‌های حمل و نقل ریلی اختصاص پیدا کرد، کمکی حیاتی برای خروج از بحران برشکستگی شرکت‌ها بود زیرا درآمدها به صفر رسیده بود.هرچند درمسیر دریافت تسهیلات مشکلات مختلفی را تجربه کردیم.

 او افزود: مشکل اصلی در مسیر پرداخت تسهیلات ریشه در بروکراسی منفی در نظام اداری کشور دارد و یکی از چالش‌های ما تامین وثیقه بود.

سعیدی تاکید کرد: همچنان بخشی از  تسهیلات تخصیص داده شده، هنوز پرداخت نشده است. طبق آخرین اطلاعات ما، شرکت رجا هم هنوز نتوانسته تسهیلات 360 میلیاردی خود را دریافت کند.

او ادامه داد: البته این تسهیلات برای شرکت های حمل و نقل ریلی مسافر استفاده شده است زیرا باری ها که مشکل خاصی نداشتند و حمل بار ارتباطی به محدودیت‌های کرونایی پیدا نمی‌کرد و در این حوزه مشکل حادی رخ نداده است.

مدیرعامل شرکت ریل سیر کوثر ادامه داد: پیشنهاد ما برای تامین وثیقه، در رهن قرار گفتن واگن ها بود که موافقت نشد. معتقدیم همانطور که ماشین می‌تواند در رهن بانک قرار گیرد خب واگن قطار هم می‌تواند. زیرا قابل مخفی کردن یا نابود شدن که نیست اما بانک موافقت نکرد.

او ادامه داد: شرکت ما برای دریافت وام درنهایت بخشی از وثیقه را نقدی پرداخت کرد و بخشی را هم با قرارداد لازم الاجرا که هم شخصیت حقوقی و هم شخصیت حقیقی مسوول بازپرداخت خواهند بود،‌ تامین کردیم.

سعیدی همچنین گفت: ابتدای آذر تسهیلات 25 میلیارد تومانی ما پرداخت شد اما محدودیت‌های کرونایی رفع نشده و همین امر سبب ادامه کاهش درآمد شبکه ریلی شده است. بخش ریلی بخش مستضعفی است و بازپرداخت تسهیلات در شرایط فعلی ممکن نیست.

او ادامه داد: به خصوص که سفرهای ما با نصف ظرفیت واگن‌ها انجام می‌شود و در یک کوپه 4 نفره فقط  2مسافر پذیرش می‌شود.  بنابراین در بهترین حالت اگر با کل ظرفیت قطار سفر انجام شود ما 50 درصد درآمد خود را در هر سفر از دست داده‌ایم.واقعیت این است که شرکت های حمل و نقل ریلی برای بازپرداخت تسهیلات مشکل جدی دارند.

 

 

 

ارسال دیدگاه ها

پیغام شما با موفقیت ارسال شد
کاراکترهای باقی مانده : ( 1000) حرف