شبیه‌سازی تأثیر بازگشایی مدارس بر پاندمی
آموزش کودکان مهم‌تر است یا پروتکل‌های بهداشتی کرونا؟

بر اساس پژوهش «شبیه‌سازی علمی تأثیر بازگشایی مدارس بر شرایط شیوع کرونا در شهر تهران» که به تازگی از سوی مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری تهیه شده است، بازگشایی مدارس می‌تواند در افزایش شیوع بیماری کرونا در مناطق پرتردد تاثیر قابل توجهی داشته باشد اما این تاثیر در مناطقی با تراکم جمعیتی کمتر، بالا نیست.

  • کد خبر: 2211
  • نسخه چاپی
  • تاریخ خبر: يکشنبه 29 فروردين 1400 - 00:31

یه گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا اُفت تحصیلی دانش آموزان تمام مقاطع به خصوص در دورۀ ابتدایی به دلیل ضعف کیتفی و کمی آموزش‌ها موجب می شود یک نسل در کشور دچار ضعف یادگیری شود. علاوه بر مسئلۀ آموزش آسیب هایی که تعطیلی مدرسه به سلامت دانش آموزان و جامعه وارد می‌کند بسیار جدی است. معضل عدم جامعه پذیری، انزوا، حضور بیش از اندازه در فضای مجازی، عدم تحرک فیزیکی و قرار گرفتن در معرض خشونت های خانگی (در کودکان در معرض آسیب) تنها بخشی از این آسیب هاست.

مرکز بررسی‌های استراتژیک سعی کرده است در گزارش‌های متعدد عواقب تعطیلی مدارس را برای سیاستگذاران کشور توصیف و تبیین کند. در همین راستا این مرکز در اواخر آذرماه 99 سفارش مدل شبیه‌سازی تأثیر بازگشایی مدارس بر شیوع کرونا را به متخصصان این رشته داد تا برآورد از میزان تأثیر بازگشایی مدارس بر آموزش‌ها داشته باشد. در این گزارش سیاستی، مهم‌ترین یافته های این شبیه سازی ارائه شده است.

مدل شبیه سازی مرکز بررسی های استراتژیک نشان می دهد باز شدن مدارس در پایه های اول و دوم ابتدایی در شهر تهران در مدت 200 روز نرخ مرگ و میر را 3.6 % افزایش می دهد. یعنی متوسط فوتی های روزانه از 79 نفر به 82 نفر افزایش می یابد. این در حالی است که با در نظر گرفتن پیش فرض های بدبینانه نرخ این افزایش 8.5 % خواهد بود.

اما باز شدن مدارس در تمام مقاطع در شهر تهران در مدت 200 روز نرخ مرگ و میر را 10% افزایش می دهد. یعنی متوسط فوتی های روزانه از 79 نفر به 87 نفر افزایش می یابد.

با توجه به حجم مراودات و ارتباطات در شهر تهران می توان نتیجه گرفت تأثیر بازگشایی ها در مناطق کم جعیت کشور تاثیر کمتری بر افزایش شیوع بیماری و مرگ و میر ناشی از آن دارد.

این گزارش در پایان نتیجه گرفته است که بازگشایی مدارس تحت شرایط کنترل شده در مقایسه با سایر بازگشایی ها تأثیر بسیار محدودی بر شیوع بیماری دارد. این یافته ها زمانی که در کنار تأثیرات نسلی اُفت تحصیلی و بازماندگی از تحصیل گسترده و آسیب پذیری بهداشتی و روانی دانش آموزان مورد توجه قرار گیرد، دلالت بر ضرور تغییر سیاست های فعلی ستاد کرونا در رابطه با دوگانه سلامت و آموزش خواهد داشت.

گزارش کامل این شبیه‌سازی در پایان خبر در دسترس است.


بیشتر بخوانید

دریافت فایلdownlod

ارسال دیدگاه ها

پیغام شما با موفقیت ارسال شد
کاراکترهای باقی مانده : ( 1000) حرف