موسسه عالی مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام کرد
مصرف خوراکی و آشامیدنی، مقصد اصلی وام‌ معیشتی کرونا

بررسی‌های موسسه عالی مدیریت و برنامه‌ریزی نشان می‌دهد وام‌ معیشتی یک میلیون تومانی که در اردیبهشت امسال پرداخت شد، در استان‌هایی که شاخص فقر بالاتری دارند، به صورت آنی بر هزینه مصرفی خانوار اثر گذاشته و حداکثر مبلغ و تعداد تراکنش‌های خرید، دقیقا در روز واریز وام‌ها اتفاق افتاده است.

  • کد خبر: 336
  • نسخه چاپی
  • تاریخ خبر: دوشنبه 24 شهريور 1399 - 11:30

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا، پس از شدت گرفتن شیوع کرونا در کشور، در اردیبهشت 1399 مقرر شد مبلغ یک میلیون تومان وام معیشتی به بیش از 20 میلیون خانوار طی 3 مرحله پرداخت شود. به گزارش دفتر پایش اقتصادی معاونت پایش و سیاست‌های اقتصادی موسسه عالی مدیریت و برنامه‌ریزی، در هفته اول اردیبهشت این وام به بیش از 17 میلیون و 149 هزار خانوار، یعنی 85 درصد از کل خانوارهای مشمول اعطا شد. در هفته دوم اردیبهشت نیز بیش از 2 میلیون و 266 هزار خانوار معادل 11 درصد از کل خانوارهای مشمول از این وام برخوردار شدند و در 18 اردیبهشت نیز 4 درصد باقی‌مانده خانوارها شامل 775 هزار خانوار، این وام را دریافت نمودند. توزیع زمانی تخصیص وام در استان‌ها نیز کمابیش همگن بود.

بر اساس گزارش این دفتر، در 4 اردیبهشت‌ماه سال جاری که همزمان با مرحله اول پرداخت‌ها بود، تعداد تراکنش‌ها افزایش و مبلغ آن کاهش یافت. در سایر مراحل واریز افزایش تعداد تراکنش‌ها نسبت به روز قبل پرداخت کمتر بود. در واقع، وام‌های معیشتی موجب افزایش تعداد و مبلغ تراکنش‌های پایانه‌های فروش در 3 روز ابتدایی پس از واریز شده‌اند.

بررسی شواهد موجود نشان می‌دهد که در بین گروه‌های کالایی بیشترین افزایش بلافاصله پس از واریز وام در بخش خوراکی و آشامیدنی‌‌ها اتفاق افتاده است.

در بین اصناف نیز خرده‌فروشی، سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های مواد غذایی و آشامیدنی بیشترین افزایش را بلافاصله پس از واریز وام تجربه کرده‌اند.

همچنین وام معیشتی یک میلیون تومانی موجب افزایش مصرف کالاهای بی‌دوام شده و صرف کالاهای بادوام و سرمایه‌ای نشده است.

ارسال دیدگاه ها

پیغام شما با موفقیت ارسال شد
کاراکترهای باقی مانده : ( 1000) حرف