دبیر کل انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار:
کرونا تنها 20 درصد از مشکلات کسب‌وکارهاست

دبیر کل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار با بیان این که مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا در بازار کسب و کارهای ایران کمتر از 20 درصد است، گفت: بیشتر مشکلات ما ناشی از نابه‌سامانی وضعیت ارز و افزایش حساسیت‌پذیری ساختار اقتصادی نسبت به کوچکترین تغییرات اجتماعی و سیاسی است.

  • کد خبر: 34
  • نسخه چاپی
  • تاریخ خبر: چهارشنبه 8 مرداد 1399 - 13:28

احمد کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا (coronomy.ir) گفت: نا به‌سامانی قیمت ارز باعث شده تا بسیاری از صاحبان کالاها و خدمات دچار سردرگمی باشند و ندانند که برای مدیریت بازار و کسب و کار خود چه تصمیمی بگیرند. در واقع تلاقی مشکلات متنوع اقتصادی با وضعیت کرونا، وضعیت منحصربفردی را ایجاد کرده که منجر به ملتهب شدن بازار شده است. 

ناهماهنگی‌های بدنه اجرایی

او همچنین با تاکید بر این که دولت باید حمایت بی‌واسطه‌ای از کسب‌و‌کارها داشته باشد، ادامه داد: متاسفانه برخی از ادارات و ارگان‌های اجرایی، توجهی به تصمیم‌های کلان دولت در سطوح عالی ندارند. برای مثال دولت اعلام کرد بنگاه‌هایی که بیمه دارند بتوانند برای پرداخت حق بیمه خود چند ماه مهلت بگیرند، یعنی این که تاخیر کارفرماها در پرداخت حق بیمه فروردین تا خرداد مشمول جریمه نشود اما چیزی که اتفاق افتاد برعکس این قضیه بود و برای مثال شرکت ما به خاطر تاخیر در پرداخت حق بیمه اردیبهشت ماه جریمه شد، هرچند این رقم جریمه ناچیز است اما مهم آن است که تصمیم ملی دولت در بدنه اجرایی محقق نشد.

تصور دقیقی از فرایند پرداخت وام‌ها وجود ندارد

کریمی با توضیح این که دریافت تسهیلات دولتی برای حمایت از کسب‌وکارهای آسیب دیده از کرونا جذابیت زیادی برای صاحبان این کسب‌و‌کارها ندارد، افزود: تصور عمومی این است که دریافت تسهیلات کار دشواری است و نیاز به کاغذبازی گسترده‌ای دارد، تجربه‌های عمومی درباره نحوه دریافت وام در سال‌های اخیر، این نکته را در ذهن مردم جا انداخته است که وام‌ها به دردسرشان نمی‌ارزند، بنابراین خیلی از افراد رغبتی که گرفتن این وام‌ها نشان نمی‌دهند.

دبیر کل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار گفت: مردم تصور دقیقی از چگونگی پرداخت وام‌ها ندارند، چون خیلی تبصره و ماده درباره شکل پرداخت‌ها وجود دارد. این مانع بزرگی بر سر راه دریافت این تسهیلات است. نباید متقاضیان وام را با اطلاعات عجیب و غریب و جزئیات زیاد، گیج کرد. وقتی کاری در گستره ملی انجام می‌شود باید ساده، سرراست و سریع باشد و به زودی به نتیجه برسد. اگر غیر از این باشد، مردم خیلی جذب آن نمی‌شوند.

او ادامه داد: اگرچه دولت تلاش کرده تا جایی که امکان دارد پرداخت وام‌های حمایتی را تسهیل کند اما واقعیت این است که این تصمیم‌ها تا به مرحله اجرا برسد، تغییرات بسیاری می‌کند و در بدنه اجرایی با مشکلات مختلفی روبرو می‌شود. مثلا بانک‌ها به تعهداتشان عمل نمی‌کنند یا مقررات و تبصره‌های عجیب و غریبی به وجود می‌آید که باعث می‌شود تا صاحبان کسب و کارها عطای این تسهیلات را به لقایش ببخشند. ضمن این که رقم تسهیلاتی که پرداخت می‌شود معمولا کمتر از آسیبی است که کسب‌وکارها دیده‌اند.

 

 

ارسال دیدگاه ها

پیغام شما با موفقیت ارسال شد
کاراکترهای باقی مانده : ( 1000) حرف