مصرف فرهنگی و رسانه‌ای ایرانیان در ایام کرونازده

مصرف فرهنگی در ایران در سال‌های اخیر متاثر از بحران‌های اقتصادی ناشی از تحریم و کرونا، تحولات بسیاری را تجربه کرده است. بسیاری از خانواده‌ها از سال 1399 رفتن به سینما، تئاتر و کنسرت را کاهش داده و تلاش کرده‌اند با جایگزین کردن دیگر حوزه‌ها از جمله خرید کتاب و حتی بازی‌های رایانه‌ای، مصارف فرهنگی خود را ارزان‌تر کرده و مدیریت کنند.

  • کد خبر: 3566
  • نسخه چاپی
  • تاریخ خبر: چهارشنبه 17 شهريور 1400 - 08:56

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا (کرونومی) به نقل از دنیای اقتصاد، نکته جالب این است که از اول اسفندماه سال 1398 تا 15 فروردین سال 1399، دانلود بازی‌های آنلاین و دیجیتال حدود 50 درصد افزایش یافته و تنها از یک پلت‌فرم ارائه نرم‌افزارهای موبایلی در این دوره زمانی، ‌بیش از 314 میلیون‌بار بازی دانلود یا به‌روزرسانی شده که رقم بسیار چشم‌گیری است. همچنین بیش از 55 درصد آمار دانلودها در این دوره، مربوط به بازی‌های گروهی (احیانا برای بازی در جمع خانواده در دوره قرنطینه) بوده است.

افزون بر این، افزایش 30 تا 50 درصدی فروش و مطالعه کتاب‌های آنلاین در سال 1399 نیز به‌خوبی نشان‌دهنده تغییر مصرف فرهنگی ایرانیان به دلیل تحولات کرونایی است. در حوزه نشر در سال 1397، حدود 101 هزار مجوز کتاب صادر شده بود که این رقم در سال‌های 98 و 99 یعنی با وجود شیوع کرونا، به‌ترتیب به 105 هزار و 82 هزار مجوز رسید. در واقع کرونا در سال 1399 تنها کمتر از 20 درصد از بازار چاپ و نشر را کوچک کرده است. این در حالی است که رکورد آسیب کرونا با بیش از 98 درصد کاهش درآمد، ‌در اختیار کنسرت‌های موسیقی است.

همچنین در دوره کرونا، میانگین مصرف تلویزیون (برنامه‌های داخلی و ماهواره‌ای) در کشور با کمی افزایش به 22 درصد رسیده و آنهایی که ماهواره دارند، روزانه 5/ 2 ساعت از این ابزار استفاده می‌کنند، اما مصرف اینترنت در این مدت به 7/ 57 دقیقه رسیده که در سنین 15 تا 25 سال این مصرف متفاوت است و به 5/ 85 درصد مصرف اینترنت می‌رسد.

   بازار کنسرت

 نکته مهم دیگر آن است که کنسرت‌ها- جز در تعداد کم‌شماری در جزیره کیش- عموما در کشور تعطیل بوده و درآمدی نداشته‌اند.

در سال 97، در حوزه موسیقی‌های صحنه‌ای 10 هزار اجرا انجام شد که این رقم در سال 98 به 6800 اجرا و در سال 99 به 89 اجرا رسید. در واقع شاید بتوان گفت آسیب‌پذیر‌ترین بازار هنری در طول دوره کرونا، ‌بازار کنسرت‌های موسیقی بوده که با کاهش 7/ 98 درصدی عرضه، رکورددار است و در صدر جدول کسادها قرار دارد. البته برخی گروه‌های موسیقی تلاش کردند با توجه به رعایت پروتکل‌ها و کاهش صندلی‌های هر اجرا، قیمت بلیت را افزایش دهند، اما این موضوع نیز نتوانست درآمد تعداد کم‌شمار کنسرت‌ها را تکان بدهد.

البته بیشتر گروه‌های موسیقی در این دوره بیکار بودند و بازار خرید ‌آلبوم‌ها هم طبق برخی گزارش‌های میدانی چندان رونقی نداشته است. البته هنوز آمار دقیقی از وضعیت بازار آلبوم‌های موسیقی در دست نیست، اما برخی گزارش‌های میدانی و تخمینی نشان می‌دهد که این بازار نیز در مقایسه با سال 98 و سال‌های قبل‌تر با کاهش50 تا 70 درصد مواجه بوده است.

   بازار سینما

همچنین در سال 97 تعداد 80 فیلم، در سال 98 تعداد 74 فیلم و در سال 99، تعداد 22 فیلم اکران شده است. از لحاظ تعداد تماشاگر سینما نیز در سال 97 بیش از 28 میلیون و 500 هزار نفر تماشاگر سینما بودند و این تعداد در سال‌های 98 و 99 به‌ترتیب 26 میلیون و 300 هزار نفر و 618 هزار نفر بوده است. در واقع سینما در سال 99 با کاهش 6/ 97 درصدی درآمد دومین بازار بزرگ آسیب‌دیده از کروناست.  فروش سینما در سال 97، 250 میلیارد تومان، در سال 98، 300 میلیارد تومان و در سال 99، تنها 9 میلیارد تومان بوده است.

   بازار تئاتر

براساس آمارهای اعلام‌شده از سوی وزارت ارشاد، در حوزه‌ نمایش‌های اجراشده نیز در سال 97 حدود 7هزار اجرای نمایشی داشتیم و در سال‌های 98 و 99 به‌ترتیب 6 هزار و یک هزار و 260 اجرا داشته‌ایم. همچنین تعداد تماشاگران 8 میلیون و 200 هزار نفر در سال 97، 5 میلیون و 600 هزار نفر در سال 98 و یک میلیون و 100 هزار نفر در سال 99 بوده است.  جالب آنکه میانگین تماشاگران برای هر اجرا در هر سه سال تقریبا برابر است. یعنی تعداد اجراهای تئاتر در سال 1399 بیش از 80 درصد کاهش یافته، اما تئاترهای اجراشده توانسته‌اند مخاطب جذب کنند. البته تئاتر هم به واسطه تعطیلی‌های بسیار با کاهش عمده درآمد روبه‌رو بوده است.

   خسارت کرونایی

در کشور آمریکا در 10 ماه شیوع کرونا یعنی از ابتدای آوریل تا پایان ژانویه برآورد خسارت‌های حوزه صنایع فرهنگی خلاق آمریکا 150 میلیارد دلار است و 2 میلیون و 700 هزار شغل هم در این ساحت از دست رفته است.  با شیوع کرونا بیش از 3 میلیون نفر از فعالان مشاغل مربوط به حوزه‌های فرهنگی و هنری نیز در بازارهای اروپایی شغل خود را به‌طور موقت یا دائم از دست داده‌اند.  در ایران نیز براساس آمارهای ارائه‌شده از سوی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در مردادماه گذشته، برآورد خسارت‌های عرصه فرهنگ و هنر و رسانه ایران تا پایان فروردین 8 هزار و 500 میلیارد تومان بوده است که این رقم تا پایان خرداد به بیش از 9هزار میلیارد هم می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

ارسال دیدگاه ها

پیغام شما با موفقیت ارسال شد
کاراکترهای باقی مانده : ( 1000) حرف