کرونومی گزارش می‌دهد
شگردهای خلاقانه رستوران‌داری در دوران کرونا

محدودیت‌های کرونایی بسیاری از الگوهای خدماتی را در شهرها تغییر داده و صاحبان کسب‌وکارها را به فکر راه‌های تازه‌ای برای جلب مشتری انداخته است.

  • کد خبر: 3607
  • نسخه چاپی
  • تاریخ خبر: دوشنبه 22 شهريور 1400 - 10:38

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا (کرونومی) یکی از کسب‌وکارهایی که با شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان آسیب دیده‌اند، رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها هستند. در همین ایران خودمان هم با این‌که غذافروشی‌ها به عنوان مشاغل خدماتی محسوب و هیچ‌گاه تعطیل نمی‌شوند، اما دست کم در هر بار اعمال محدودیت، رستوران‌ها نمی‌توانند از فضاهای سربسته خود برای پذیرایی از مشتریان استفاده کنند و صرفاً اجازه دارند به صورت بیرون‌بر خدمات خود را ارائه کنند. با این حال، تجارب خلاقه‌ای بین رستوران‌های مختلف در جهان دیده‌ایم که باعث شده، کسب و کار آنها از رونق نیفتد. آنها نشان داده‌اند رعایت اصول بهداشتی مانع چندانی برای کسب و کارشان نیست.

 

1.جعبه غذای «خودت انجام بده»

برخی کافه‌رستوران‌ها سراغ اجرای ایده‌های خودشان دررابطه با مشارکت‌دادن به مشتری‌هایشان در تهیه غذا رفته‌اند؛ پبتزای «بلیز»، با شعباتی در چند کشور، برندی است که این استراتژی را مورد استفاده قرار داده است. این پیتزافروشی با جعبه‌هایی به مشتری‌ها اجازه می‌دهد مواد مورد نیاز پیتزا را از فروشگاه بلیز تهیه کنند و سپس درآشپزخانه خودشان آماده خوردن کنند.

دونات‌فروشی دانکین هم با «جعبه تزیین دونات» نقشی مشابه در این نوآوری ایفا کرده است؛ این انتخاب مقرون به صرفه همچنین حداقل نیروی انسانی را می‌طلبد، بنابراین این نوآوری برای برندها و مشتری‌های گرفتار در قرنطینه‌های خانگی برد-برد است.  مخلفات این جعبه‌ها از برندی به برند دیگر متفاوت است.

 

2. دستور پخت غذایت را به اشتراک بگذار

یکی از مهم‌ترین اجزای پازل موفقیت یک رستوران، دستور پخت آن است. بعضی مدام تغییر می‌کنند و بعضی برای نسل‌ها ثابت مانده‌اند. از سویی فاصله‌گذاری اجتماعی ولع خوش‌خوراک‌ها را متوقف نکرده است. بنابراین برندهای کوچک و بزرگ دستور پخت‌هایشان را برای اولین بار برای عموم منتشر کرده‌اند. این روش نه‌تنها به مردم یادآوری می‌کند که برند به مشتریانش اهمیت می‌دهد، بلکه همچنین به آنها یادآوری می‌کند که فعالیت رستوران در زمان شیوع کرونا هم متوقف نمی‌شود.

باربارا ای. ایولر در سایت ktchnrebel   نوشته است: «اگر شما هم مانند من طرفدار دیزنی هستید، احتمالا بلافاصله به صدها  نوع شیرینی فکر می‌کنید که وقت گشت‌و‌گذار در پارک‌ها می‌توانید از خوردن آن لذت ببرید. محبوبترین دستورتهیه من، دستور تهیه بستنی دول ویپ است. وقتی به آن‌جا می‌روم حداقل روزی دوبار سراغ این بستنی معروف را می‌گیرم. مانند بقیه، من امسال مجبور به لغو مسافرت‌هایم شدم، پس فکر کردم که باید برای لذت‌بردن از شیرینی‌جات مورد علاقه‌ام صبر کنم. به عنوان یک راه عالی برای کسب رضایت و سرگرم‌کردن مردم در قرنطینه، دیزنی دستور تهیه شیرینی‌هایی را منتشر کرد که مردم از صمیم قلب دلتنگ‌شان هستند.

 

3. ورود غیرمنتظره غذاهای اهدایی در منو

با اینکه به علت شیوع کووید-19 ضربه بزرگی به کسب‌و‌کار رستوران‌ها وارد شده است، این صنعت انتخاب کرده است که در این روزهای پرتلاطم فراتر از وظایفش عمل کند. در این شرایط، پرستاران و دکترها در سرتاسر دنیا با میزان خطرپذیری بالا کار می‌کنند. «پاگو» رستورانی اسپانیایی-ژاپنی است که مقدار زیادی پلوی اسپانیایی و دیگر غذاهای گرم را برای پرستاران خط مقدم سلامت فراهم کرده است. آنها از بیمارستان‌های مشخصی در استوری اینستاگرام و فیسبوک خود قدردانی می‌کنند و با این نوآوری برای مشتری‌هایشان اعتمادسازی می‌کنند؛ دانستن اینکه برند انتخابی شما برای کمک به کارکنان اتاق اورژانس تلاش می‌کند اعتماد شما را به آنها افزایش می‌دهد.

بقیه رستوران‌ها هم با افزودن بخشی به سایت‌هایشان این امکان را به مشتری‌ها می‌دهند که غذای اهداشده از طرف رستوران برای کادر سلامت را آنها انتخاب کنند.

 

4. تفکیک با پلاستیک شفاف

 کافه «دوریو گوگا» در میلان  پس از گذشت مدت کوتاهی از آغاز به کارش، به خاطر شیوع گسترده ویروس کرونا مجبور شد کرکره‌ها را پایین بکشد. اما صاحب کاردان رستوران تسلیم نشد و پلاستیک‌های شفافی در دو یا سه طرف اطراف میزها نصب کرد. او می‌گوید: «زمانی که اینجا هستی، امنی». به لطف استفاده از این راه حل خلاقانه، او تنها 4 صندلی از حدود 60 صندلی‌اش را از دست داده است. او برای این کار به اندازه 800 یورو سر کیسه را شل کرد که البته می‌ارزد!

 

5.کشف اتاقک‌های شیشه‌ایِ متروکه

در رستوران غذاهای گیاهی مدیاماتیک اِتن در آمستردام دو نفر می‌توانند با هم در گلخانه‌ای کوچک به اندازه 2.54متری کنار آب غذا بخورند؛ ترکیبی دلپذیر از صمیمیت و عمومیت. به‌خصوص در این روزها که بابت شیوع سویه‌ی دلتای کرونا همه از حضور در فضاهای باز هم هراس دارند، این ایده می‌تواند بسیار راهگشا باشد چرا که شما با وجود اینکه در فضای باز از محیط کنار رودخانه لذت می‌برید، در اتاقکی محصور هستید تا خیالتان راحت باشد. مسئول ارتباطات این رستوران می‌گوید: «ما در جلسه رفع مشکلات رستوران، محیط را هم وارسی کردیم و آنجا اتاقک‌هایی شیشه‌ای پیدا کردیم که تا حالا به کار نرفته بودند».

 

6. کلبه کوچک چهارنفره با منوی غافلگیرکننده

شما می‌توانید همان احساس اتاقک‌های شیشه‌ای رستوران آمستردام را این بار در شمال اروپا در کنار رود الب در آلمان تجربه کنید. حداکثر چهار نفر می‌توانند از منوی غافلگیرکننده‌ای که در کلبه کوچک این رستوران ارائه می‌شود، لذت ببرند. رزرو، روزانه یکبار در ظهر و بار دیگر در عصر به قیمت 149یورو به ازای هر نفر انجام می‌شود. مسئول فروش هتلی که کلبه به آن تعلق دارد می‌گوید: «ما بعضی اوقات 6 ماه زمان انتظار برای رزرو بعضی روزها داریم، مثلا عصر شنبه‌ها».

 

7. رستورانی فقط برای دونفر

تمام رستوران تنها برای دونفر؛ امری که روزی مانند جنونی غیراقتصادی به نظر می‌آمد اکنون با شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌ها، راه حلی معقول است. «سولو پر دو»نام رستوران شیک مبله‌ای در 68 کیلومتری شمال رم است که همیشه تنها دو مهمان می‌پذیرد.

 

8. میز تک‌نفره در ورملند

اگر حتی غذاخوردن دونفره برای شما مخاطره‌آمیز است، رستوران بورد فور اِن در ورملند سوئد، میز تک‌نفره ارائه می‌دهد و از 20می تا 1 آگوست برای ورود عموم باز است. هر کس هر چقدر می‌خواهد پول می‌دهد و مازاد مبلغ برای خیریه تربیتی مادران خلاق صرف می‌شود. سهامدار این رستوران می‌گوید: «ما تنها چند میز خالی برای چند ماه آینده داریم و مابقی رزور شده‌اند که این بسیار هیجان‌انگیز است». صاحب رستوران هم می‌گوید: «ما برای مواقعی که هوا مناسب نباشد، پتوها و پوشش‌های محافظ در برابر باد و باران تهیه کرده‌ایم و همچنین به فکر تاسیس شعبه‌هایی بیشتر در سراسر دنیا هستیم؛ مکان‌هایی که پاییزشان معتدل‌تر باشد». ضمنا او می‌گوید این ایده، زمانی به ذهنش خطور کرد که پدر و مادرش به صورت غیرمنتظره به دیدارش آمدند و او به علت شیوع کرونا میز آنها را در باغچه قرار داد و برای آنها از طریق پنجره آشپزخانه غذا سرو کرد. می‌بینیم که کرونا، خوشگذرانی را هم می‌تواند با خلاقیت همراه کند!

 

9. عروسک و پاندا برای صندلی‌های خالی

ایجاد فاصله اجتماعی در یک چشم‌به‌هم‌زدن؛ هتل‌رستورانی اروپایی بدون دردسر، صندلی‌هایش را با عروسک‌های مانکن اشغال کرده است. صاحب رستوران می‌گوید: «این شوخ‌طبعی، هم باعث ایجاد تنوع شده و هم ایده فاصله‌گذاری اجتماعی را جذاب کرده است. مهمانان ما خوشحال هستند که با صندلی‌های خالیِ دوران کرونا روبه‌رو نیستند».

نسخه آسیایی این رستوران در بانکوک تایلند هم به‌ جای مانکن‌ها از عروسک‌های پاندا استفاده کرده است. اینجا پانداهای بامزه مخملی صندلی‌های خالی را برای ایجاد فاصله اجتماعی پر می‌کنند؛ فاصله‌گذاری اجتماعی هرگز اینطور بغل‌کردنی نبوده است!

 

 ترجمه و تدوین: پارمیدا سرچمی

 بیشتر بخوانید:

ارسال دیدگاه ها

پیغام شما با موفقیت ارسال شد
کاراکترهای باقی مانده : ( 1000) حرف