جزئیات یک پژوهش در بازار ایران تبیین کرد
تبعات کرونا بر گروه‌های مختلف مصرفی

بر اساس گزارش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس، به دلیل تغییر شیوه زندگی افراد در نتیجه ترس از بیماری کرونا و کاهش شرکت در مکان‌ها و مجالس عمومی، اثرات ویروس کرونا روی الگوی مصرف به مراتب شدیدتر از اثر تحریم‌ها است و تغییر الگوی مصرف در این شرایط از کالاهای غیرضروری به ضروری شدیدتر است.

  • کد خبر: 435
  • نسخه چاپی
  • تاریخ خبر: سه شنبه 8 مهر 1399 - 09:51

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا، در این گزارش به قلم محسن ربانی زاده و علیرضا رحمن ستایش، الگوی مصرف در خانوارهای ایرانی پیش از شیوع کرونا با پس از کرونا تفاوت داشته است.

بر اساس این گزارش که بر مبنای شاخص‌های هزینه خانوار نوشته شده است، متوسط هزینه‌های خالص خوراکی و دخانی سالانه یک خانوار شهری برحسب اقلام عمده در سال 1397 حدود 87 میلیون و 371 هزار ریال بوده است. از مجموع این هزینه‌ها، گروه آرد، رشته، غلات، نان و فرآورده‌های آن با 22.7 درصد، بالاترین سهم را در اختیار دارند و بعد از آن میوه‌ها و سیزیجات با سهم 19.9 درصدی در رده دوم بیشترین هزینه‌ها قرار دارد. کمترین سهم نیز متعلق روغن‌ها و چربی‌ها با 2.9 درصد کل هزینه‌های خالص بوده است.

هزینه‌های خالص غیرخوراکی یک خانوار شهری در سال 1397 نیز حدود 286 میلیون و 934 هزار ریال بوده است که سهم مسکن از این هزینه‌ها با 40.6 درصد بیشتر از بقیه و هزینه، تفریحات، سرگرمی‌ها و خدمات فرهنگی با 3.9 درصد کمترین مقدار بوده است.

به این ترتیب، مجموع هزینه‌های خالص سالانه یک خانوار شهری 374 میلیون ریال بوده که 76.7 درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی و 23.3 درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی بوده است که نسبت به سال 1396 افزایش 21.4 درصدی در هزینه‌های غیرخوراکی و 25.9 درصدی در هزینه‌های خوراکی و دخانی داشته است.

در مورد خانوارهای روستایی کل هزینه‌های خالص سال 1397 به حدود 235 میلیون ریال می‌رسد که 63.9 درصد از آن هزینه‌های غیرخوراکی و 36.1 درصد از آن مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی است.

 

آثار کرونا بر الگوی مصرف مردم

بر اساس این گزارش، باید به این نکته توجه کرد که هنگام رکود و افزایش تورم، که از عواقب معمول  بحران‌ها  هستند،  خانوارها  به  سمت  مصرف  بیشتر  گروه‌های مصرفی  ضروری  سوق  داده می‌شوند. «خوراکی‌هاوآشامیدنی‌ها» و «مسکن، آب، برق و سایر سوخت‌ها» ضروری‌ترین مصارف  خانوارها  محسوب  می‌شوند.  افزایش  سهم  مصرف  این  گروه‌ها،  نشانگر  کاهش کیفیت زندگی و کاهش قدرت خرید خانوار در مصارف لوکس و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و کالاهای بادوام خواهد بود.

گزارش سازمان برنامه می‌افزاید که در گروه‌های خوراکی، مصرف آرد، رشته، غلات، نان و فرآورده‌های آن تغییر چندانی در شرایط کرونا نداشته است اما ممکن است خریدهایی به دلیل نگرانی از آینده صورت گرفته باشد. با این حال با کاهش درآمد خانوارها و منع رفت و آمد، به نظر می‌رسد مصرف گوشت خانوارها کمتر شده باشد. کاهش قیمت گوشت مرغ ممکن است تولید این کالا را دچار بحران کند و متعاقبا قیمت آن را افزایش دهد و باید تمهیداتی در این خصوص اندیشید.

مصرف شیر و تخم پرندگان، به دلیل هزینه و خراب شدن آنها در کوتاه‌مدت و نیاز به بیشتر بیرون رفتن، کاهش یافته است که خطراتی برای جامعه در پی دارد.

علاوه بر این، گزارش یاد شده حاکی از آن است که تقاضای مسکن در کوتاه‌مدت کاهش یافته اما در بلندمدت تغییری نمی‌کند. میزان مصرف آب و برق نیز افزایش پیدا کرده است. افزون بر این موارد، تردد و رفت‌وآمدها، مصرف سوخت و استهلاک خودرو بسیار کاهش و خریدهای اینترنتی و مصرف اینترنت افزایش یافته است.

همچنین به موجب این گزارش، با تعطیلی کلاس‌ها و برخی فعالیت‌های آموزشی، آموزش‌های مجازی راه افتاده و فعالیت‌های ورزشی و تفریحی کاهش قابل توجهی یافته‌اند.

 

ارسال دیدگاه ها

پیغام شما با موفقیت ارسال شد
کاراکترهای باقی مانده : ( 1000) حرف