مرکز بررسی‌های استراتژیک بررسی کرد
چند و چون آموزش از راه دور در ایران

مرکز بررسی‌های استراتژیک با تدوین گزارشی به بررسی آسیب‌های آموزش از راه دور که در جریان شیوع کووید-19 مورد استفاده قرار گرفت، پرداخت. بر اساس نظرسنجی انجام شده 69 درصد از دانش‌آموزان نیاز بیش از متوسط به دریافت مشاورره در روزهای آموزش مجازی داشته‌اند و 42 درصد از آنها نیاز فوری خود را در این زمینه اعلام کرده‌اند.

  • کد خبر: 453
  • نسخه چاپی
  • تاریخ خبر: چهارشنبه 9 مهر 1399 - 08:09

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا، در این گزارش، 22 درصد دانش‌آموزان احساس خیلی زیادی نسبت به دریافت مشاوره‌های مختلف داشته‌اند و 20 درصد از دانش‌آموزان شرکت‌کننده در نظرسنجی نیز احساس خود را زیاد اعلام کرده‌اند. حدود 27 درصد دانش‌آموزان نیاز متوسطی در این خصوص ابراز کرده‌اند، 14 درصد نیاز کمی به مشاوره داشته‌اند و نیاز 17 درصد از آنان نیز خیلی کم بوده است.

در ادامه این گزارش، نتایج نظرسنجی انجام گرفته از 5 هزار پاسخ دهنده حاکی از آن است که بیش از 2200 نفر یعنی 44 درصد از کل افراد، در معرض آسیب‌های حضور مداوم در فضای مجازی قرار داشته‌اند و 850 نفر یعنی حدود 17 درصد نیز اعلام کرده‌اند که در روابط خانوادگی چار مشکل بوده‌اند.

این نتایج حاکی از آن است که حدود نیمی از دانش‌آموزان کشور نیازمند کمک در زمینه سلامت روان هستند. به همین دلیل، مسئولان مربوطه باید نسبت به شناخت کامل از آموزش‌های راه دور و مخاطرات احتمالی آن، از وارد شدن آسیب به محصلان و خانواده‌ها جلوگیری کنند.

 

با هم در سایت کرونومی خواندیم:

 

گزارش مرکز بررسی‌های استراتژیک خطرات روحی ، روانی و اجتماعی فضای مجازی برای کودک و نوجوان را در 6 دسته طبقه‌بندی می‌کند که شامل امنیت داده‌های شخصی، قلدری و تهدید در فضای مجازی، دسترسی به اطلاعات نامناسب، دیدار و گفتگوی با مخاطبین مجازی، کودک آزاری و رفتارهای غیراخلاقی و آداب معاشرت در فضای مجازی هستند.

افزون بر این، گزارش یاد شده نشان می‌دهد که علاوه بر مخاطرات بالا، خطرات جسمانی و رشدی نیز با استفاده زیاد از ابزار دیجیتال برای کودکان و نوجوانان پیش می‌آید که عبارتند از: مشکلات بینایی، مشکلات سیستم عضلانی و استخوانی، پرخوری، کم تحرکی و اضافه وزن و بر هم خوردن کیفیت خواب.

در بخش دیگری از این گزارش، به مسائل آموزش راه دور و مشکلات درون خانوادگی اشاره شده است. این مشکلات شامل عدم مشارکت برخی خانواده‌ها در آموزش‌های مجازی، مشکلات ایجاد شده در تعاملات خانوادگی و عدم تأمین مکانی مناسب برای یادگیری در خانه هستند.

ارسال دیدگاه ها

پیغام شما با موفقیت ارسال شد
کاراکترهای باقی مانده : ( 1000) حرف