در نشست «کروناواقتصادآموزش» بررسی شد
پیامدهای اقتصادی کرونا برای نظام آموزش ایران

نخستین نشست از «سلسله نشست های تخصصی آنلاین آثار کرونا» با عنوان «کرونا و اقتصاد آموزش در ایران» روز دوشنبه چهاردهم مهرماه 1399 با حضور دکتر سعید صالح، مدیر کل سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، دکتر موسی بیات، مدیر گروه آموزش و پرورش، فنی و حرفه ای دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس و دکتر عطیه وحیدمنش، پژوهشگر حوزه اقتصاد آموزش و دکترعلی متوسلی،دبیرعلمی نشست با همکاری مشترک «موسسه عالی آموزش وپژوهش مدیریت وبرنامه ریزی» و «پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا» برگزار شد.

  • کد خبر: 508
  • نسخه چاپی
  • تاریخ خبر: چهارشنبه 16 مهر 1399 - 19:59

دکترصالح: کرونا 120 هزار شغل  را در مراکزآموزشی غیردولتی مختل کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا، در این نشست،  دکتر سعید صالح، مدیرکل سازمان مدارس و مراکزغیر دولتی وزارت آموزش وپرورش گفت: شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی آموزش در 190 کشور جهان و تحت تأثیر قرار دادن 1 میلیارد و 600 میلیون نفر از دانش­ آموزان شد که در نوع خود منحصر به فرد است و تاکنون جهان با چنین رویدادی مواجه نشده بود.

وی با اشاره به آمارهای ارائه شده از طرف سازمان یونسکو افزود: کودکان فقیر جوامع در نتیجه عدم دسترسی به امکانات آموزشی تا 5 برابر بیشتر از سایر کودکان از تحصیل و فرایندهای آموزشی باز خواهند ماند.

صالح تعطیلی مدارس کشورمان را موجب معضلاتی چون افزایش نابرابری­ها، کاهش همبستگی اجتماعی و تعاملات بین فردی و افزایش میزان خشونت­ های خانوادگی عنوان کرد و گفت: در ایران 14.5 میلیون نفر دانش­آموز در بیش از 107 هزار مدرسه تحصیل می­کنند که سرانه آموزشی آن­ها برابر با 4 میلیون تومان است و به همراه خانواده­ هایشان متأثر از موضوع کرونا شده اند.

وی تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا برای نظام آموزشی کشور را چشمگیر عنوان کرد و گفت: هزینه ­هایی که برای تأمین اقلام بهداشتی و تجهیزات آن­لاین به این نظام تحمیل شده است، فراتر از بودجه در نظر گرفته شده است.

 مدیر کل سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی هزینه­ های تهیه گوشی همراه برای خانواده­ ها را با توجه به تغییر قیمت دلار بسیار گران دانست و افزود: البته این موضوع مدارس غیردولتی و مسئله اشتغال را نیز با چالش جدی مواجه کرده است که در بعضی موارد با تعطیلی مدارس و عدم تمایل خانواده­ ها به صرف هزینه­های زیاد برای آموزش آن­لاین همراه بوده است.

وی تعطیلی یا کاهش فعالیت­ های آموزشی آموزشگاه­ های علمی آزاد، موسسات آموزش زبان و مجموعه­ هایی که به آنها وابسته هستند را از مشکلات دیگر نظام آموزشی عنوان کرد و گفت: فقط به عنوان نمونه تعداد 120 هزار نفر به صورت مستقیم در مراکز غیر دولتی آموزش و پرورش کار می­ کنند که امنیت شغلی آن­ها با خطر مواجه شده است.

صالح مشکل دیگر نظام آموزشی را عدم ثبت نام خانواده­ ها در مراکز پیش دبستانی به دلیل اشاعه این ویروس دانست و افزود: خانواده ­ها در مورد حضور فرزندانشان در مراکز پیش­ دبستانی با تردید و شک روبرو هستند و این موضوع برای نظام آموزشی کشور هزینه ­زاست.

از نظر مدیرکل سازمان مدارس و مراکزغیر دولتی وزارت آموزش  وپرورش، مهمترین فایده اشاعه این ویروس را شکلگیری آموزش­های خارج از بستر رسمی و نهادهای دولتی خواند که البته با گذر از این دوران و با برنامه ­ریزی می­ تواند به ارتقاء کیفیت آموزشی منجر شود.

دکتر بیات: بیش از 3.5 میلیون دانش آموز در ایران به ابزار هوشمند دسترسی ندارند

موسی بیات، مدیر گروه آموزش و پرورش، فنی و حرفه ای مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به جهش ساختاری که در سازمان آموزش و پرورش پس از اشاعه کرونا ایجاد شد، معطل نماندن آموزش در کشور را نکته ­ای مثبت ارزیابی کرد و اشاره داشت: آنچه بیش از هر مسئله ­ای در آموزش مجازی برای ما حائز اهمیت است، موضوع عدالت آموزشی و بهبود کیفیت آموزش است.

بیات خاطر نشان ساخت: در ایران سه و نیم تا چهار میلیون دانش آموز در کشور به ابزار هوشمند دسترسی ندارند و بسیاری از نقاط کشور از دسترسی به اینترنت محرومند. همچنین بسیاری از دانش­آموزان به صورت مشترک از یک ابزار هوشمند استفاده می­کنند که این موضوع عدالت و کیفیت آموزش را تحت الشعاع قرار می­دهد.

او ادامه داد: موضوع هزینه­ بر بودن بسته­ های اینترنتی برای خانواده ­ها و اینکه تلویزیون قادر به پوشش تمام دروس برای دانش ­آموزان نیست، مسئله ­ای دیگر است که باید به آن توجه کرد، اما آنچه بیش از همه ما را متأثر می­ سازد؛ باز ماندن فرزندان این سرزمین از آموزش به دلیل مشکلات اقتصادی است.

بیات نکته مثبت وضعیت ایجاد شده را پیوند نهاد خانواده و مدرسه برای تکمیل فرایند آموزش دانست و افزود: باید کاری کنیم که تمام مسئولیت آموزش فرزندان به دوش خانواده ­ها نیفتد و آنها برای تأمین ابزارهای هوشمند و بستههای آموزشی مناسب در مضیقه نباشند.

همچنین تبدیل شدن آموزش به گونه­ ای از خصوصی­سازی و کالایی شدن، خطر آموزشی دوران معاصر است، به نحوی که آنهایی که توان مالی بهتری دارند، خلأ­های آموزشی خود را پرخواهند کرد و خانواده­ های کم­ توان، با فقر آموزشی مواجه می ­شوند. بنابراین آموزش و پرورش مستعد طبقاتی شدن و افزایش نابرابری در جامعه است.

نکته آخر آنکه بودجه تنظیم شده فعلی با فعالیت­ های وزارت آموزش و پرورش همخوانی ندارد و باید در ردیف بودجه و اعتبارات تغییراتی انجام شود.

توجه به ظرفیت بخش خصوصی در شرایط کرونا

دکترعطیه وحیدمنش، پژوهشگر اقتصاد نیز  بحران ایجاد شده در فضای آموزشی کشور را در کوتاه­ مدت و میان­ مدت موجب افزایش شکاف دسترسی به آموزشی در کشور دانست که با انجام برنامه ریزی­ های بلندمدت می ­تواند باعث افزایش عدالت آموزشی در کل کشور شود.

مدرس اقتصاد دانشگاه تهران افزود: ظرفیت بخش خصوصی باید در شرایط کنونی مورد توجه قرار گیرد تا به عدالت آموزشی و کیفیت بیشتر در محتوا نزدیک شویم و در نهایت نباید از یاد ببریم که شیوع کرونا باعث حرکت بستر آموزشی کشور به فضای مجازی شد که این موضوع فرصتی را برای ایران پساکرونا فراهم خواهد کرد و این نکته ­ای مثبت و درخور تأمل است.

ارسال دیدگاه ها

پیغام شما با موفقیت ارسال شد
کاراکترهای باقی مانده : ( 1000) حرف