در گفت‌وگوی محسن صادقی با کرونومی بررسی شد
چالش‌های حمایت از حمل‌ونقل هوایی در ایران

مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری وزارت راه و شهرسازی در ارزیابی اثرات کرونا بر صنعت حمل و نقل هوایی معتقد است که کرونا تکمیل کننده زنجیره ورود آسیب به این حوزه بوده است و بعد از سقوط هواپیمای اوکراینی و شیوع کرونا شاهد کاهش 90 درصدی پروازها در حوزه بین‌الملل هستیم.

  • کد خبر: 681
  • نسخه چاپی
  • تاریخ خبر: دوشنبه 5 آبان 1399 - 14:41

محسن صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا با اشاره به تبعات سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: بعد از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی شاهد کاهش چشمگیر پروازهای بین‌المللی از آسمان ایران بودیم و پروازهای عبوری حدود 95 درصد کاهش یافت. با شیوع بیماری کرونا کاهش پرواز‌های بین‌المللی همچنان ادامه یافت و در حال حاضر نسبت به سال گذشته شاهد کاهش 90 درصدی پرواز‌های بین‌المللی هستیم . متعاقب آن شاهد کاهش درآمدهای فروگاهی به خصوص فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی هستیم.

وی با تاکید بر این جمله که «صنعت هواپیمایی برای ادامه فعالیت خود نیازمند حمایت دولت است» ادامه داد:  در سایر کشورهای دنیا شاهد کمک بلاعوض دولت به شرکت‌های هواپیمایی بودیم اما در ایران با توجه به مشکلات اقتصادی قرار شد به این شرکت ها وام تعلق گیرد. با توجه به آسیب‌های وارده 2500 میلیارد تومان تسهیلات مصوب شد که به صورت وام در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد اما عمدتا شرکت‌های هواپیمایی به دلیل برخی چالش‌های بانکی نتوانسته‌اند هنوز این وام‌ها را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید

صادقی خاطر نشان کرد: البته نباید فراموش کنیم که 30 سال است صنعت هواپیمایی ما تحریم است و همیشه در شرایط خاص قرارداشته است. به جز یکی دوسال بعد از برجام که توانستیم بخشی از ناوگان‌ هواپیمایی را ترمیم کنیم، با آغاز دور جدید تحریم‌ها همچنان در تامین قطعا هواپیما با مشکل جدی مواجهیم.

برخی دیگر از مهمترین خبرها درباره وضعیت حمل‌ونقل هوایی

به  گفته مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری وزارت راه و شهرسازی، اگر هواپیما پرواز نکند آسیب جدی می‌بیند و هزینه تعمیر ناوگان هواپیمایی بسیار بیش از تسهیلات اختصاص داده شده است اما بانک‌ها وثایق و ضمانت‌های سنگینی مطالبه می‌کنند که از توان شرکت‌های هواپیمایی خارج است. صادقی افزود: شرکت‌های هواپیمایی، هواپیما خود را به عنوان دارایی به بانک معرفی کرده اند اما بانک ها خواستار ملک به عنوان وثیقه هستند این درحالی‌ است که دارایی این شرکت‌ها هواپیما است نه ملک.

صادقی در بیان جزییات ناتوانی در دریافت وام حمایتی تصریح کرد: برای نمونه شهر فرودگاهی امام خمینی برای دریافت وام، وثیقه ندارد الان 6 ماه از تصویب اعطای وام گذشته اما چون ملک ندارد و اسناد به نام دولت است و دولت نمی‌تواند ضامن وام شود همچنان بلاتکلیف مانده است درحالیکه فرودگاه امام خمینی بیشترین ضرر را از زمان سقوط هواپیمای اوکراینی تا به امروز متحمل شده است زیرا هزینه نگهداری فرودگاه بسیارزیاد است و بیش از 9 ماه است درآمدی نداشته است.

وی با بیان این جمله که « درست است که  خرید هواپیما معاف از مالیات گمرکی است اما سال‌هاست امکان خرید وجود ندارد بنابراین مجبور به تهیه قطعات هستیم » توضیح داد: مجبوریم با تامین قطعات ناوگان هواپیمایی را سرپا نگه داریم اما خرید و واردات قطعات هواپیما شامل تعرفه گمرکی می‌شود در حالی که امکان تولید این قطعات در داخل وجود ندارد و مجبور به خرید خارجی، آن هم با کلی دردسر هستیم اما گمرک حاضر نیست این بخش را معاف اعلام کند. تامین این قطعات دشوار است و هستند افرادی که بخواهند کمک کنند اما با توجه به هزینه گمرکی رغبتی برای انجام این کار دشوار که همراه با تبعات دورزدن تحریم‌ها است، ندارند. بنابرین ضروری است دولت اقدام عاجلی انجام دهد و با حذف هزینه گمرکی این محصولات شرایط ورود آن را تسهیل کند وگرنه شاهد کاهش چشمگیر ایمنی هواپیماها خواهیم بود.

وی ادامه داد: ایمنی پرواز امری نیست که بتوان با واردات مثلا اسباب بازی مقایسه کرد اسباب بازی وارد نشود مهم نیست اما نمی‌شود مقابل واردات قطعات هواپیما سنگ‌اندازی کرد.

صادقی با اشاره  به کاهش درآمدهای این شرکت‌ها، افزود: از سویی دیگر اگر قرار است در بحث قیمت بلیط در حق مسافر اجحاف نشود که امر مهمی است باید سمت دیگر ماجرا یعنی شرکت‌های هواپیمایی هم حمایت شوند. حدود 70 درصد از هزینه تعمیر و نگهداری هواپیما ارزی است بنابراین نمی‌توان قیمت  بلیط را ریالی حساب کرد و توقع ارایه خدمات هواپیمایی مطلوب را داشت.

صاقی در پایان باتاکید بر ضرورت حمایت دولت از این حوزه گفت: منظور ما از حایت دولتی، فقط بحث وام نیست. مطالبات این شرکت‌ها از دولت هم پرداخت نشده است. در حالی که هرجا نیاز بوده این شرکت‌ها پروازهای تکلیفی را انجام داده و انجام می‌دهند اما ماه‌هاست از دریافت مطالبات خود عاجزند. بسیاری از پروازها تکلفی را نه به میل خود که به خواست دولت دستوری انجام داده‌اند، اگر حداقل مطالبات پرداخت شود بارقه امیدی برای شرکت‌ها است، اما فعلا خبری نه از حمایت هست نه پرداخت مطالبات. همین امروز باید برای حمایت اقدام شود و مشکلات بانکی برای دریافت وام‌ها رفع شود وگرنه شرایط به حدی وخیم خواهد شد که نوشدارو بعد از مرگ سهراب خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال دیدگاه ها

پیغام شما با موفقیت ارسال شد
کاراکترهای باقی مانده : ( 1000) حرف