نیما نامداری متخصص بانکداری الکترونیک
رشد پایدار کسب‌وکارهای دیجیتال در پساکرونا

یک متخصص بانکداری الکترونیک معتقد است آشنا شدن مردم با فضای آنلاین و تغییر عادت آنان در دوره شیوع کوید-19، موجب رشد پایدار کسب‌وکارهای دیجیتال در پساکرونا می‌شود.

  • کد خبر: 72
  • نسخه چاپی
  • تاریخ خبر: يکشنبه 12 مرداد 1399 - 11:58

دکتر نیما نامداری در گفت‌وگو پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا (coronomy.ir) با تاکید بر رشد اخیر کسب‌وکارهای دیجیتال بعد از شیوع کوید-19 در کشور بیان کرد: «به طور طبیعی با خانه‌نشینی وکم شدن رفت‌وآمد، خدمات سرویس آنلاین مانند خرده‌فروشی‌ها و فروشندگان مایحتاج روزانه، خدمات سلامت آنلاین یا فین‌تک‌ها با افزایش تقاضا و رشد سریع مواجه شدند.» وی ادامه داد: «این رشد که ناشی از شیوع کرونا درکشور بوده است، پایدار نیست اما احتمالا بعد از فروکش کردن این بیماری، درست همان طور که هم‌اکنون هم می‌بینیم تب اولیه آن کمتر می‌شود.»

او با ذکر اینکه این رشد اقبال به کسب‌وکارهای اینترنتی افزود: «این اتفاق می‌تواند منجر به ایجاد تجربه کاربری برای بسیاری از مردم شود. تعداد زیادی از مردم پیش از این از سرویس‌های آنلاین استفاده نمی‌کردند چون از عادات روزانه آنان دور بود، اما اکنون با این اجبار ناشی از شیوع کرونا، تجربه جدیدی پیدا کرده‌اند.»

نامداری تصریح کرد: «آشنا شدن مردم با این فضای جدید و تغییر عادت آنان، موجب رشد پایدار کسب‌وکارهای دیجیتال می‌شود.» این متخصص بانکداری الکترونیک خاطرنشان کرد: «در اسفندماه و فروردین رشد 200 تا 300 درصدی در تقاضا داشتیم. پس از اردیبهشت این رشد کمتر شد، اما نیمی از آن باقی ماند که به صورت فعال در این فضا حضور دارند واز خدمات آنلاین استفاده می‌کنند.»

او با تاکید بر فرهنگی بودن مشکلات دورکاری در ایران، تاثیر کرونا بر دورکاری در ایران را مثبت دانست و گفت: «دورکاری در ایران به دلیل عادت و فرهنگ مدیران به جلسات حضوری و نیز قوانین کار رواج نداشت. نیروی کار و شرکت‌های ایرانی به دلیل کمبود ارتباط با خارج از کشور، ضرورت ارتباط آنلاین را حس نکرده بودند. از سوی دیگر قانون کار در ایران محافظه‌کارانه و به گونه‌ای است که بر اساس ساعت حضور تعریف شده است که در جاهایی دست را می‌بندد، اما این موضوع کم‌کم در حال تغییر است.»