شرکت‌های بزرگ فناوری، برندگان عصر کرونا

به نظرمی‌رسد شرکت‌‎های بزرگ فناوری و کسب‌وکارهایی که فروش آنلاین عظیمی داشته‌اند از برندگان همه‌گیری کرونا بوده‌اند. این موضوع می‌تواند برای شرکت‌های ایرانی نیز صادق باشد.

  • کد خبر: 73
  • نسخه چاپی
  • تاریخ خبر: يکشنبه 12 مرداد 1399 - 13:12

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا (coronomy.ir) به نقل از نیویورک‌‌تایمز، این رسانه در گزارشی به بررسی وضعیت درآمدی غول‌های فناوری جهان در عصر کرونا پرداخته است. به نظر می‌رسد در عصر کرونا شرکت‌های فناوری با رشد قابل توجهی روبرو بوده‎اند. این فرصت که بر اثر همه‌گیری کرونا پیش آمده است، برای ایران و شرکت‌های فناوری داخل کشور نیز مفید باشد.

به گزارش نیویورک‌تایمز، سود فیسبوک تقریبا دو برابر شده اما هشدارهایی از نزول و تحریم آن نیز شنیده می‌شود. مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک، هفته گذشته از سود مالی عظیم این شبکه اجتماعی پرده برداشت. درآمدهای فیسبوک در فصل دوم سال نسبت به موعد مشابه سال گذشته افزایش 11 درصدی یافته و به 18.7 میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که سود آن با افزایش 98 درصدی به 5.2 میلیارد دلار جهش کرده است. این نتایج بالاتر از برآوردهایی است که تحلیلگران داشتند. آنان درآمد فیسبوک را در این مدت 17.3 میلیارد دلار و سود آن را 3.9 میلیارد دلار پیش‎‌بینی می‌کردند. شمار کاربران فعال ماهانه این رسانه اجتماعی، به دلیل شیوع کرونا نسبت به سال گذشته 12 درصد رشد کرده است. با این حال، فیسبوک نسبت به وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی بر اثر همه‌گیری هشدار داده و معتقد است این موضوع ممکن است در نهایت بر این شرکت نیز تاثیر بگذارد.

 

دو برابر شدن درآمد آمازون

نیویورک‌تایمز در ادامه گزارش خود به بررسی افزایش فروش شرکت آمازون بر اثر همه‌گیری کرونا پرداخته است. آمازون اعلام کرده فروش و سود آن در فصل اخیر رکورد زده است. فروش فصلی این شرکت به 88.9 میلیارد دلار سیده که 40 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. میزان سود این شرکت نیز دو برابر شده و به 5.2 میلیارد دلار رسیده است. تحلیلگران انتظار داشتند فروش این شرکت به 81.4 میلیارد دلار و سود 665 میلیون دلاری برسد.

 

کاهش درآمدهای آلفابت

بر اساس این گزارش، درآمد آلفابت که شرکت مادر گوگل محسوب می‌شود، در فصل دوم سال 2 درصد کاهش یافته و به 38.3 میلیارد دلار رسیده است. این کاهش عمدتا به دلیل افت فروش تبلیغات در نتایج جستجوی شرکت آلفابت بر اثر همه‌گیری ویروس کرونا بوده است. با این حال، درآمد این شرکت از محل یوتیوب و کسب‌وکار محاسبه ابری آن افزایش یافته است. این نخستین باری است که درآمد فصلی این شرکت در 17 سال اخیر کاهش می‌یافت، هرچند فراتر از انتظارات تحلیلگران در مورد درآمد و سود بود.

 

رشد قابل توجه اپل

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، از ماه آوریل تا ژوئن (دهه دوم فروردین تا پایان دهه اول تیرماه سال جاری) به رغم بیکاری گسترده افراد در همه‌گیری کرونا، شرکت اپل به سود 11.25 میلیارد دلاری دست یافته است. اپل اعلام کرده است فروش آن در این ایام با رشد 11 درصدی به 59.7 میلیارد دلار رسیده و سود آن با 12 درصد رشد همراه بوده است. نکته جالب اینجا است که درآمد حاصل از فروش تمام انواع محصولات اپل در تمام مناطق جغرافیایی با رشد همراه بوده که موفقیت غیرمعمولی برای این شرکت محسوب می‌شود.