نگاهی به گزارش «شاپرک» درباره شیوه خریدهای خردادماه امسال

مردم در دوره کرونا چگونه پول خرج کرده‌اند؟ پس از شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های اجتماعی، استقبال مردم از خریدهای اینترنتی تا 58 درصد افزایش یافته است.

  • کد خبر: 8
  • نسخه چاپی
  • تاریخ خبر: چهارشنبه 1 مرداد 1399 - 18:22

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا (coronomy.ir)، بررسی گزارش‌های شاپرک نشان می‌دهد تعداد تراکنش‌های صورت گرفته در خرداد 1399 بیش از 2 میلیارد و 731 میلیون و 637 هزار عدد و ارزش آن بیش از  388 هزار میلیارد تومان بوده است. ارزش اسمی این تراکنش‌ها نیز نسبت به خرداد 98 رشد 62.56 درصدی و نسبت به بهمن 1398، یعنی پیش از شیوع کرونا، رشد نزدیک به 20 درصدی یافته است.

نکته جالب آن که بیش از 90 درصد از تراکنش‌های انجام شده متعلق به کارتخوان‌های فروشگاهی است. همچنین  خریدهای اینترنتی 5.4 درصد و خریدهای موبایلی (یعنی خریدهای ستاره، مربعی) نیز 3.8 درصد از حجم تراکنش‌های خرداد امسال را به خود اختصاص داده‌اند.

نکته جالب آن که ارزش خریدهای اینترنتی خرداد امسال در مقایسه با بهمن ماه رشد 58 درصدی را تجربه کرده و خریدهای موبایلی نیز در مقایسه با پارسال 14.5 درصد بیشتر شده است. یعنی مردم در خریدهای اینترنتی پول بیشتری خرج کرده‌اند. این موضوع هم می‌تواند نشان‌دهنده افزایش قیمت اجناس باشد و هم نشان‌دهنده افزایش حجم خریدهای مردم.

 

حجم خریدهای اینترنتی

بیشترین تراکنش‌های اینترنتی در خردادماه سال 99 در بازه 5 تا 15 هزار تومان انجام شده و 28.5 درصد از کل تراکنش‌های اینترنتی به خود اختصاص داده‌اند. در مجموع در خریدهای اینترنتی نزدیک به 71.9 درصد تراکنش‌ها کمتر از 25 هزار تومان بوده است به این معنی که خریدهای خُرد بیشتر از طریق اینترنت صورت گرفته و برای خریدهای کلان‌تر به فروشگاه‌ها رجوع شده است. در گزارش بهمن‌ماه 1398 نیز تراکنش‌های اینترنتی در بازه 5 تا 15 هزار تومان 24.64 درصد را به خود اختصاص داده و در مجموع 72.3 درصد از کل تراکنش‌ها کمتر از 25 هزار تومان بوده است.

برچسب‌ها