زیان‌های کلان صنعت سینما از کرونا
راهکارهای مقابله با کاهش فروش سینماها در آسیا

در ژاپن و کره‌جنوبی که درآمد کلی فروش فیلم‌ها در سال 2019 به ترتیب 2.4 و 1.6میلیارد دلار بود، میزان فروش در فصل اول سال 2020 برای این دو کشور تنها به 190.3 و 139.5 میلیون دلار رسیده که به ترتیب نشان دهنده افت 46.2 درصدی و 65.3 در این دو کشور است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا (coronomy.ir)، به نقل از پایگاه خبری دیپلمات، داده‌های به دست آمده از مرکز بازار جهانی «اس‌اندپی» و «اوپوس دیتا» نشان می‌دهد میزان فروش سینماها در فصل اول سال 2020 در آسیا کاهش یافته است. بر همین اساس، نرخ رشد فیلم‌ها در چین که در میان بازارهای اصلی سینما در آسیا و جهان قرار دارد، در مقایسه با سال 2012 حدود 250 درصد کمتر شده و با کاهش 97.4درصدی درمیزان فروش فیلم‌ها به بالاترین میزان زیان سالانه در درآمدهای ناشی از فروش این محصولات رسیده است.

در ژاپن و کره‌جنوبی که درآمد کلی فروش فیلم‌ها در سال 2019 به ترتیب 2.4 و 1.6میلیارد دلار بود، میزان فروش در فصل اول سال 2020 برای این دو کشور تنها به 190.3 و 139.5 میلیون دلار رسیده که به ترتیب نشان دهنده افت 46.2 درصدی و 65.3 در این دو کشور است.هند نیز که بازار بزرگ دیگری درسینمای آسیا محسوب می‌شود، از زیان 130 میلیون دلاری در درآمدهای ناشی از فروش سینماهای این کشور بوده است.

درآمدهای حاصل از فروش فیلم‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا مختل شده است. این همه‌گیری که از اواخر سال 2019 در ووهان، مرکز استان هوبی آغاز شد، دولتها را وادار به اجرای سیاست‌های خانه‌نشینی و قرنطینه کردو در همین راستا سالن‌های سینما را وادار به تعلیق فعالیت‌ها کرد. این عمل که به منظور کاهش میزان سرایت ویروس کرونا انجام گرفت، اثر قابل ملاحظه‌ای بر سالن‌ها داشت و شرکت‌های تولیدکننده فیلم در آسیا به علت کاهش درآمدهای خود با چالش‌های شدیدی در نقدینگی مواجه شدند. برای نمونه در چین، بیش از 13 هزار شرکت فیلم و تلویزیون کارهایی را که برای امسال کسب‌وکار خود در نظر داشتند، کنار گذاشته‌اند.

پس از بسته شدن سالن‌های نمایش و تشدید معیارهای احتیاطی در مورد گردهمایی‌های عمومی، یکی از راهکارهایی که در این راستا و افزایش فروش فیلم‌ها اتخاذ شد، تغییر الگوی مصرف سینماروندگان درجنوب شرقی آسیا بود. بر اساس گزارش‌های موجود، بین 20 ژانویه تا 11 آوریل سال 2020،در کشورهای مالزی، فیلیپین، اندونزی و سنگاپور، میزان دقایق هفتگی که صرف تماشای ویدئوهای آنلاین شده، 60 درصد افزایش یافته است. در این 4 کشور، تا پایان ماه مارس سال 2020 حدود 8 میلیون پرداخت آنلاین ویدئویی صورت گرفته است. 

-----